Scandlines går til EU med Femern-tunnel
Rederiet Scandlines har bedt EU om at vurdere, om det er i strid med konkurrencelovgivningen, når Femern-tunnelen har udsigt til en lang række former for statsstøtte, som statsgarantier, statslån og skattefordele, der normalt ikke tillades af EU. Det skriver Berlingske.
”Infrastrukturfonden i EU støtter projektet, så jeg kan ikke se, at klagen kommer til at vælte hele Femern-projektet. Men den kan ændre de betingelser, som det gennemføres under. Umiddelbart vil jeg vurdere, at klageren har den bedste sag omkring de manglende tidsfrister for statsgarantierne. EU-Kommissionen er generelt modstander af ubegrænset støtte, fordi det kan løbe ud af kontrol”, siger juraprofessor ved Aarhus Universitet Michael Steinicke til Berlingske.
Scandlines har afleveret klagen til EUs konkurrencekommissariat den 5. juni 2014. Ifølge klagen er finansieringen af Femern-forbindelsen i strid med EUs konkurrenceregler, der ikke tillader direkte eller indirekte statsstøtte, hvis det fohindrer et privat selskab i at konkurrere på lige vilkår.
De garantier, som Staten har stillet i udsigt for Femern-projektet, har ubegrænset løbetid og mangler beløbsmaksimum. Der er heller ikke nogen fast tilbagebetalingstid på lånene og skattefordelene er ligeledes tidsubegrænsede.
Klagen går på, at Scandlines, der driver ruten Rødby – Puttgarten, udsættes for konkurrenceforvridende forhold, når den danske stat tilbyder den slags ubegrænsede statsgarantier, statslån og skattefordele til Femern-forbindelsen.
Rederiet har planer om stadig at drive ruten med nye miljøvenlige færger, når Femern-tunnellen åbner. Derfor har Scandlines også klaget over, at den danske stat vil forringe kundernes adgang til havnene, når tunnellen står klar. Dermed er der ifølge Scandlines ikke en fair konkurrencesituation.
Lektor Grith Skovgaard Ølykke fra Copenhagen Business School, der også statsstøtte- og konkurrenceret i EU som speciale siger til Berlingske, at klagen muligvis kan ende med et kompromis, hvor der sættes tids - og beløbsgrænser for statsgarantierne til Femern.
”På den ene side må staten gerne bygge ny infrastruktur til gavn for samfundet, men hvis der er tale om en konkurrencesituation med en privat aktør, så har den private aktør krav på lige konkurrencevilkår. Det er meget svært at spå om, hvad EU siger til denne klage”, siger Grith Skovgaard Ølykke.
Kilde: Berlingske Business