Russisk exit kostede dyrt i Wärtsilä

Wärtsiläs beslutning om at trække sig ud af Rusland sætter sit tydelige og dyre spor i årsregnskabet for 2022 med en nedskrivning på 200 mio. euro. Det er med til at trække det samlede resultat for den finske virksomhed i et minus på 21 mio euro mod et overskud på 296 mio. i 2021.

Håkan Agnevall, CEO i Wärtsilä..

Engangsnedskrivninger efter exit fra Rusland og en nedskrivning på 90 mio. euro på produktionsfaciliteter i Italien trækker ned i et år, hvor Wärtsilä har haft fremgang i ordreindtag og salget, der steg med 22 pct. fra 4,8 mia. euro til 5,8 mio. euro, hvoraf de 18 pct. skyldtes organisk vækst.

“Året 2022 var karakteriseret ved geopolitiske spændinger og usikkerhed i det globale erhvervsmilijø. Krigen i Ukraine har haft en stærk direkte og indirekte indflydelse på de markeder, vi opererer på, især energimarkederne,” udtaler Håkan Agnevall, CEO i Wärtsilä i en kommentar til regnskabet og fortsætter:

“Efter Ruslands angreb på Ukraine forlod vi det russiske marked. På trods af de fortsat udfordrende markedsforhold er efterspørgslen dog fortsat på et godt niveau både for udstyr og serviceydelser,” lyder det.

Det samlede ordreindtag steg med 6 pct. til 6,1 mia. euro, men s driftsresultatet (EBITDA) justeret for engangsnedskrivningerne landede på 325 mio. euro mod 357 mio. euro i 2021.

Wärtsilä forventer, at efterspørgslen i de kommende 12 måneder inden for den maritime forretning vil ligge på niveau med 2022, mens eftersprørgslen forventes at blive bedre end i fjor i energi-forretningen, skriver virksomheden.

Kilde: Wärtsilä

Artikler

28.05.2023| Maritimedanmark.dk

Industri

De leverer løsninger til bæredygtig skibsdrift med succes

Green Instruments, der udvikler løsninger til måling af miljøbelastningen fra containerskibe, tankskibe, krydstogtskibe m.m. oplevede en markant vækst i 2022.

27.05.2023| Maritimedanmark.dk

Havne

Kriseramt havn fik mio-underskud i 2022

Det sidste år som selvstyrehavn gav et underskud på 13,7 mio. kr. i Hanstholm Havn, men i år er der udsigt til driftsoverskud.

27.05.2023| Maritimedanmark.dk

Shipping

NGO´er advarer mod russisk arktis-sejlads

Rusland har meldt ud, at man forventer at påbegynde sejladser af den Nordlige Sørute mellem Asien og Europa fra 2024, og det bekymrer Clean Arctic Alliance, der frygter for en acceleration af afsmeltningen af Arktis.

26.05.2023| Maritimedanmark.dk

Shipping

MSC har købt ind til CO2 fri sejlads under jomfrurejse fra København

Når MSC Euribia drager ud på sin jomfrurejse vil der være fyldt 400 tons bio-LNG på tankene for at vise, at det er muligt at sejle selv de største krydstogtskibe uden at udlede drivhusgasser.

26.05.2023|Poul Breil-Hansen, Redaktør SCM.dk, Maritimedanmark.dk

Havne

Styrk cybersikkerheden: Danske havne- og logistikvirksomheder skal forbedre deres digitale forsvar

En ny rapport understreger, at cyberkriminalitet udgør den største trussel mod danske havne- og logistikvirksomheder. Risiciene forstærkes, når virksomhederne implementerer nye 4.0-teknologier som kunstig intelligens og big data. Der er derfor et presserende behov for øget fokus på it-sikkerhed og robusthed allerede i de tidlige stadier af digitaliseringsprocessen. En ekspert præsenterer her tre anbefalinger til at imødegå udfordringerne.

26.05.2023| Maritimedanmark.dk

Frivagten

Bilskibe for dyre: Renault propper tre i en

Det er blevet for dyrt at transportere nye biler på de ellers dertil indrettede bilskibe, mener Renault.

Copyright 2023