Royal Arctic Line fik underskud i 1. halvår

Royal Arctic Line har leveret et skuffende regnskab for første halvår 2017. Rederiet fik et nettoresultat på minus 28 millioner kroner mod et budget på minus 15 millioner. I samme halvår 2016 var der et overskud på 11 millioner kroner. Særligt et nyt IT system påvirkede regnskabet.

Angaju Ittuk.

”Halvårsresultatet afspejler et udfordrende år for Royal Arctic Line. Vi oplevede driftsmæssige forstyrrelser i perioden som følge af Mary Arctica’s påsejling af et isfjeld, Johanna Kristina’s skade i Østgrønland og kranproblemer på Arina Arctica. Vi er taknemmelige over, at ingen af disse større uheld resulterede i skade på menneskeliv”, skriver Royal Arctic Line om regnskabet.

Den største udfordring i halvåret har dog været at få rederiets nye IT system til at fungere tilfredsstillende. Udfordringerne med booking og opfølgning af godsets status blev ikke løst fuldt ud i perioden og i takt med at mængderne øges, steg problemerne også med de nye arbejdsgange og systemerne.

Royal Arctic Line forandrer sig i disse år og forbereder sig til at kunne leve visionen om at gøre det let at handle med Grønland. Således blev et nyt 2.150 TEU containerskib kontraheret i januar og formaliseringen af det nye besejlingsmønster fra 2019 er i fuld gang på de forberedende stadier. En modernisering af IT systemet har været en nødvendig del heraf.

Rederiet opnåede at tage levering af Malik Arctica og afsluttede samtidig på positiv vis en svær forhandling om refusion af væsentlige indbetalinger for de to aflyste skibe fra Remontowa.

Resultatet afspejler en sen start med transport af fisk fra Nordvestgrønland grundet issituationen, øgede omkostninger til de nye skibe leveret i 2016 og 2017, øgede omkostninger til Sikuki Nuuk Harbour samt øgede personale, salgs- og administrationsomkostninger, primært som følge af det nye IT system.

Derudover er afskrivninger og rentebyrden steget væsentligt som følge af de nye skibe. Disse omkostninger er, bortset fra de øgede udgifter til den nye systemimplementering, forventede i forbindelse med den planlagte opgradering af infrastrukturen.

Rederiet forventer en stabilisering i resten af året, og med et halvår der stadig udviser et sundt niveau for godsmængderne, forventes et driftsresultat for hele året på mellem 5 og 15 millioner kroner. Tidligere ventedes et driftsresultat mellem 15 til 25 millioner.

Rederiet løb i går ind i endnu et mindre problem, da bygdeskibet Angaju Ittuk fik motorproblemer og nu ligger stille i Aasiaat. Hvad fejlen er, vides endnu ikke, men teknikere er i gang med at undersøge det.

Royal Arctic Line

Relateret indhold

01.05.2024Maritimedanmark.dk

Ny chiliensk isbryder på prøvesejlads

01.05.2024Maritimedanmark.dk

Udskiftning i toppen af Scandlines

30.04.2024Maritimedanmark.dk

Skyggeflåde tankskib ramt af missil

30.04.2024Maritimedanmark.dk

Molslinjen har solgt sin ældste hurtigfærge

29.04.2024Maritimedanmark.dk

Iran vil løslade tilbageholdt besætning

29.04.2024Maritimedanmark.dk

Fragtskib på grund ved Nyborg

28.04.2024Maritimedanmark.dk

Søværnets nye drone kan lette og lande lodret

27.04.2024Maritimedanmark.dk

EU vil begrænse plastikforurening - Danske Rederier fortrækker global indsats

Jobmarked

Se alle

Marstal Navigationsskole

2 undervisere til Marstal Navigationsskole

Vil du uddanne fremtidens danske søfolk? Vil du sætte mere gang i udviklingen af bæredygtig skibsfart? Her er din enestående chance for at arbejde med videbegærlige mennesker OG blive en del af fremtiden!

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

25.05.2024

ÆrøXpressen

Skibsfører søges

ÆrøXpressen søger en skibsfører til ruten mellem Marstal og Rudkøbing til ansættelse snarest muligt.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

SIMAC

Undervisere

Vil du være med til at forme fremtidens grønne ledere?

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

16.05.2024

DanPilot

Lods og lodsaspiranter søges til DanPilot

Har du minimum to års effektiv sejltid som overstyrmand eller kaptajn, og har du ambition om at specialisere dig som Lods? Så er det måske dig vi står og mangler.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

30.12.2024

Aalborg Kommune

Aalborg Kommune søger skibsfører til Færger

Aalborg Kommune søger en skibsfører til varetagelse af sejlads ved overfarterne Hals-Egense og Aalborg-Egholm. Færgedrift er en del af infrastrukturen i Aalborg Kommune og formålet med den er at sørge for forbindelse for biler, passagerer og gods på de to overfarter. I det daglige løses opgaverne på færgerne af personalet i samarbejde med overfartslederen.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

24.05.2024

Thyborøn-Agger Færgefart

Navigatør søges til fast stilling

Thyborøn-Agger Færgefart søger navigatør med tiltrædelse snarest muligt.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

30.05.2024

MARPRO Search & Selection

Customer Success Manager

In this job, you would be joining a rapidly growing software company delivering vessel performance monitoring and route optimization services to the International tramp shipping industry.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

MARPRO Search & Selection

Payroll Controller

Are you ready to take on the responsibility as part of our Marine Payroll team for a diverse fleet and various nationalities? Together we are ensuring accurate marine payroll and compliance with regulations, barging agreements, and processes. You will be a key figure for the seafarers and their payroll, working closely with your colleagues in the Marine Payroll team and the crewing department to deliver seamless payroll processing.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Aarhus Maskinmesterskole

Aarhus Maskinmesterskole søger engagerede undervisere med tekniske og maritime kompetencer

Aarhus Maskinmesterskole er en maritim videregående uddannelsesinstitution, der uddanner professionsbachelorer (maskinmestre) og produktions- og automationsteknologer til fremtidens tekniske ledere.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

12.05.2024

MARPRO Search & Selection

Hydrographic Surveyor

Are you an experience Hydrographic Surveyor looking for an exciting opportunity to contribute to a dynamic and expanding department?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle