Molslinjen har solgt sin ældste hurtigfærge
Molslinjen har solgt sin mindste og ældste hurtigfærge, Max. Færgen skal fremover operere i Middelhavet. Årsagen til salget skal ifølge rederiet findes i CO2-afgifter fra både EU og Danmark, som tvinger det til at drosle ned på Kattegat.
”Vi må erkende, at vores planer for sejlads med fire hurtigfærger på Kattegat ikke kan hænge sammen, når vi pålægges store afgifter fra EU og herhjemme samtidig med, at vi oplever stærkt stigende lønomkostninger”, siger Molslinjens administrerende direktør, Kristian Durhuus.
Max blev bygget hos det australske Incat-værft i Tasmanien med levering sommeren 1998. Udover sejlads på Kattegat og Bornholm har Molslinjen også opereret hurtigfærgen på ruterne North Sydney - Port Aux Basques (Canada), Riga - Stockholm og Portsmouth – Caen.
Færgen har været en stor del af den turn around, som Molslinjen oplevede i 2011, hvor fokus på større færger fra Aarhus fik rederiet på ret kurs. Max har siden 2018 fungeret som højkapacitetsfærge på den bornholmske rute mellem Rønne og Ystad, men her blev den for nylig erstattet af Express 1.
Max ligger nu i havnen i Ebeltoft, hvor den holdes klar til indsættelse på Kattegat i tilfælde af tekniske udfordringer på en af de andre færger.
Max overtages af de nye ejere ved udgangen af 2024.
-mauh