Rekordmange besætninger lades i stikken
Antallet af besætninger der bliver ladt i stikken af deres ejere, er steget markant i løbet af årets første måneder. Det viser en ny opgørelse fra det internationale transportarbejderforbund ITF.
Arkiv: efterladt skib.
Ifølge opgørelsen er der i år registreret 158 tilfælde af efterladte besætninger, mod 119 på samme tidspunkt sidste år - svarende til en stigning på 33 procent. De 158 tilfælde berører sammenlagt 1.501 besætningsmedlemmer.
"Bag ethvert tal er et menneske, der er blevet svigtet af industrien og de regeringer, der er ansvarlige for at regulere den. Det faktum, at vi er på vej til at slå sidste års rystende rekord, er et tegn på, at der er et presserende behov for reformer", siger Stephen Cotton, ITFs generalsekretær.
Ifølge ITF er bekvemmelighedsflagsystemet, der gør det muligt for redere at registrere skibe under lande med svagt reguleringsmæssigt tilsyn, minimal beskatning og begrænset gennemsigtighed, der er årsag til de stigende problemer.
En opgørelse fra ITF viser, at over 50 procent af verdens handelsflåde registreret under bekvemmelighedsflag, og at skibe under disse bekvemmelighedsflag tegner sig for mere end 80 procent af de sager, hvor besætninger lades i stikken.
"Vi har at gøre med ejere, der forsvinder, ofte beskyttet af substandard registre, der ikke gør noget", siger Steve Trowsdale, leder af ITF-inspektoratet.
"Det er ofte umuligt at identificere, hvem der ejer skibet. Denne voksende straffrihed er det, der gør situationen så farlig", siger Steve Trowsdale.
-mauh