Register-knas før jomfrutur med flagskib

Hurtigruten er efter en forsinkelse klar til at kaste trosserne til jomfrurejsen for rederiets nye flagskib, Roald Amundsen, i morgen. Skibet er registreret i det norske internationale skibsregister NIS, der sparer rederiet penge, men det forsøger det norske Sjømannsforbundet at sætte en kæp i hjulet for.

MS Roald Amundsen under testsejlads udenfor Kleven Verft. Foto: Tor Erik Kvalsvik / Hurtigruten.

Tæller et havneanløb midt om natten uden mulighed for at gå i land for passagererne som gyldigt i forhold til reglerne omkring NIS? Det strides Hurtigruten i øjeblikket med det norske Sjømannsforbundet om, kort tid inden Roald Amundsen sejler fra Tromsø ud på et forlængst udsolgt jomfru-krydstogt.

Reglerne siger, at et NIS-registeret fartøj kun må sejle mellem norske havne, hvis det på sit togt også anløber mindst to udenlandske havne. Men i den oprindelige sejlplan for skibet, er alene Hamborg opført som en udenlandsk destination. Dermed er reglerne brudt, mener Sjømannsforbundet, der derfor har anmeldt rederiet til det norske Sjøfartsdirektorat.

Direktoratet har tidligere været efter Hurtigruterne for at bryde reglerne omkring NIS, fordi der ikke var indlagt udenlandske havne på et togt, og nu mener Sjømannsforbundet, at rederiet igen bevidst ikke overholder reglerne “med det ene formål for øje at spare omkostninger ved at erstatte norske søfolk med billig udenlandsk arbejdskraft”.

Men efter at det norske medie Sysla kontaktede Hurtigruten og Sjøfartsdirektoratet kom det frem, at MS Roald Amundsen også vil anløbe Cuxhaven på vej mod Hamborg og derfor - mener Hurtigruten - overholder reglerne om anløb af to udenlandske havne.

Men det tilfredsstiller ikke forbundet. “Der står klart i forskrifterne, at der skal være tale om planlagte og annoncerede sejladser og anløb for at de skal overholde reglerne for NIS-registrerede skibe. At de nu pludselig annoncerer et anløb i Cuxhaven midt om natten - efter at de blev kontaktet af Sysla og Sjøfartsdirektoratet - virker på mig som et dårligt forsøg på at snige sig uden om et lovbrud,” siger formanden for Sjømannsforbundet til Sysla. Han peger på, at passagererne heller ikke - i strid med forskrifterne - får mulighed for at gå i land.

Hurtigruten afviser og siger, at de hele tiden har planlagt to anløb i udenlandsk havn. Det ene var blot ikke annonceret på forhånd, fordi rederiet overvejede flere forskellige muligheder.

Sjøfartsdirektoratet er nu i dialog med Hurtigruten og vil på baggrund af rederiets tilbagemelding vurdere, hvordan det stiller sig til den planlagte sejlads.

Meget skal dog gå galt, hvis ikke verdens første hybriddrevne ekspeditionskrydstogtskib afsejler som planlagt i morgen med 530 forventningsfulde gæster ombord. Det hører nemlig til de absolutte sjældenheder, at skibe bliver frataget deres NIS-certificering.

Gæsterne kan derfor glæde sig til togtet på det 140 meter lange skib, som fra Tromsø anløber ti norske havne, inden nattevisitten i Cuxhaven og anløbet i Hamborg.

Kilde: Sysla

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

23.11.2025Maritimedanmark.dk

Nerthus vinder fornem pris

22.11.2025Maritimedanmark.dk

Internetforbindelse er afgørende for livet til søs

21.11.2025Maritimedanmark.dk

Giftudslip på tanker koster en sømand livet

21.11.2025Maritimedanmark.dk

USA går efter iransk ”skyggeflåde” i ny sanktionsrunde

21.11.2025Maritimedanmark.dk

Tre gode råd til Bødskov efter IMO-skuffelsen

21.11.2025Maritimedanmark.dk

Russisk olieeksport falder til laveste niveau i månedsvis

20.11.2025Maritimedanmark.dk

Cadeler kommer stærkt ud af årets første ni måneder

20.11.2025Maritimedanmark.dk

Besætning efterforskes efter grundstødning

Jobmarked

Se alle

Hans Følsgaard A/S

Key Account Manager / New Business Developer – MarineTech

Vil du drive teknisk salg til den maritime containerindustri – og være med til at udvikle fremtidens el-tekniske løsninger?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Danish Pilot Service

Danish Pilot Service ApS søger havnelodser til Skagen & Frederikshavn.

Danish Pilot Service er Danmarks største private lodseri, og vi har travlt med vores havnelodsninger. Vi er en dynamisk virksomhed med en flad struktur, højt til loftet og et hold af erfarne og dygtige lodser.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Småøernes Færgeselskaber

To nye kolleger søges! – Én fast og én afløser til Ragna

Træt af at sejle gennem hverdagen på autopilot?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ME PRODUCTION A/S

Tekniker med erfaring indenfor kundesupport søges

Vi søger en technical engineer til vores Scrubber Service afdeling til at stå i spidsen for supporten inden for vores marine scrubber systemer.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ME PRODUCTION A/S

Service Engineer til serviceafdeling søges

Vi søger en Service Engineer i vores MEP Gear Service afdeling, til at stå i spidsen for supporten inden for vores marine gear systemer.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Småøernes Færgeselskaber

Fur Færgeri søger færgenavigatør/færgefører

Kunne du tænke dig at have den smukke Limfjord som arbejdsplads? Så har du nu muligheden for at blive vores nye kollega som fastansat afløser på fuld tid ombord på færgerne Mjølner-Fur og Sleipner-Fur.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Noise Awareness (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to cover workplace noise control regulations, common hazards, exposure risks, recommended limits, and effective noise control measures.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Mental Health Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide you with a basic knowledge of mental health problems that can arise in the workplace, the symptoms of a mental health issue and how a mental health problem can be treated. You will learn about how poor mental health can impact the workplace and how companies manage mental health issues through compliance with industry legislation and regulation.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Medical Pandemic Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to give you an awareness of medical pandemics, how they work and groups can respond to them.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Maritime Security Awareness - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

In this course you will learn about common threats to maritime security and how they are mitigated through the use of a Security Plan and by adhering to MARSEC levels. You will be able to describe the different roles of personnel and explain standard security procedures. You will also be able to identify how to respond to suspicious behaviour and objects.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Marine Trash and Debris Awareness - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to inform about the different types of marine trash and debris and the impact that it has on the environment. The course will also allow you to identify common sources and destinations of marine trash and debris and explain the laws, regulations and preventative measures that prevent trash and debris from polluting the waterways.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Passenger Ship Crisis Management and Human Behaviour - STCW Standards - (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the mandatory level of knowledge required for all masters, officers and other crewmembers who are required to manage crisis situations on board passenger ships.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course