Register-knas før jomfrutur med flagskib

Hurtigruten er efter en forsinkelse klar til at kaste trosserne til jomfrurejsen for rederiets nye flagskib, Roald Amundsen, i morgen. Skibet er registreret i det norske internationale skibsregister NIS, der sparer rederiet penge, men det forsøger det norske Sjømannsforbundet at sætte en kæp i hjulet for.

MS Roald Amundsen under testsejlads udenfor Kleven Verft. Foto: Tor Erik Kvalsvik / Hurtigruten.

Tæller et havneanløb midt om natten uden mulighed for at gå i land for passagererne som gyldigt i forhold til reglerne omkring NIS? Det strides Hurtigruten i øjeblikket med det norske Sjømannsforbundet om, kort tid inden Roald Amundsen sejler fra Tromsø ud på et forlængst udsolgt jomfru-krydstogt.

Reglerne siger, at et NIS-registeret fartøj kun må sejle mellem norske havne, hvis det på sit togt også anløber mindst to udenlandske havne. Men i den oprindelige sejlplan for skibet, er alene Hamborg opført som en udenlandsk destination. Dermed er reglerne brudt, mener Sjømannsforbundet, der derfor har anmeldt rederiet til det norske Sjøfartsdirektorat.

Direktoratet har tidligere været efter Hurtigruterne for at bryde reglerne omkring NIS, fordi der ikke var indlagt udenlandske havne på et togt, og nu mener Sjømannsforbundet, at rederiet igen bevidst ikke overholder reglerne “med det ene formål for øje at spare omkostninger ved at erstatte norske søfolk med billig udenlandsk arbejdskraft”.

Men efter at det norske medie Sysla kontaktede Hurtigruten og Sjøfartsdirektoratet kom det frem, at MS Roald Amundsen også vil anløbe Cuxhaven på vej mod Hamborg og derfor - mener Hurtigruten - overholder reglerne om anløb af to udenlandske havne.

Men det tilfredsstiller ikke forbundet. “Der står klart i forskrifterne, at der skal være tale om planlagte og annoncerede sejladser og anløb for at de skal overholde reglerne for NIS-registrerede skibe. At de nu pludselig annoncerer et anløb i Cuxhaven midt om natten - efter at de blev kontaktet af Sysla og Sjøfartsdirektoratet - virker på mig som et dårligt forsøg på at snige sig uden om et lovbrud,” siger formanden for Sjømannsforbundet til Sysla. Han peger på, at passagererne heller ikke - i strid med forskrifterne - får mulighed for at gå i land.

Hurtigruten afviser og siger, at de hele tiden har planlagt to anløb i udenlandsk havn. Det ene var blot ikke annonceret på forhånd, fordi rederiet overvejede flere forskellige muligheder.

Sjøfartsdirektoratet er nu i dialog med Hurtigruten og vil på baggrund af rederiets tilbagemelding vurdere, hvordan det stiller sig til den planlagte sejlads.

Meget skal dog gå galt, hvis ikke verdens første hybriddrevne ekspeditionskrydstogtskib afsejler som planlagt i morgen med 530 forventningsfulde gæster ombord. Det hører nemlig til de absolutte sjældenheder, at skibe bliver frataget deres NIS-certificering.

Gæsterne kan derfor glæde sig til togtet på det 140 meter lange skib, som fra Tromsø anløber ti norske havne, inden nattevisitten i Cuxhaven og anløbet i Hamborg.

Kilde: Sysla

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

02.12.2025Maritimedanmark.dk

Danmark opnåede ikke genvalg til IMO-rådet

02.12.2025Maritimedanmark.dk

Nye chefer på internationale topposter i Maersk

01.12.2025Maritimedanmark.dk

Kendt ansigt vender tilbage som trafikdirektør

01.12.2025Maritimedanmark.dk

Hafnia-opkøb afventer ny uafhængig formand i Torm

01.12.2025Maritimedanmark.dk

Hafnia leverer stærkeste kvartal i år

01.12.2025Maritimedanmark.dk

Norden køber op i Sydafrika

01.12.2025Svitzer

Sponseret

Den oversete brik i vores kritiske infrastruktur

01.12.2025MARPRO Group

Sponseret

Employer branding – en nøgle i kampen om arbejdskraften i det maritime Danmark

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

01.01.2026

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Company Security Officer - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the stipulated level of knowledge required for candidates training as a Company Security Officer (CSO) in accordance with the stated minimum requirements for the Issue of Certificates of Proficiency for Company Security Officers as specified in MSC/Crirc.1154. This course is developed in accordance with the International Maritime Organisation (IMO) Model Course 3.20.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Disciplinary and Grievance (E-learning course - afholdes løbende)

This course will help you understand the typical process followed within the workplace when it comes to disciplinary and grievance. It will also provide you with some good practice that you, as a manager, can adopt in order to mitigate the need to invoke either of these procedures.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Display Screen Equipment (E-learning course - afholdes løbende)

This course contains information for the safe use of display screen equipment in the workplace and at home. It is suitable for everyone who uses this type of equipment and contains an assessment of the workstation. The assessment will give the user a full understanding of the potential hazards involved and how to assess whether or not they are at risk.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course