Register-knas før jomfrutur med flagskib

Hurtigruten er efter en forsinkelse klar til at kaste trosserne til jomfrurejsen for rederiets nye flagskib, Roald Amundsen, i morgen. Skibet er registreret i det norske internationale skibsregister NIS, der sparer rederiet penge, men det forsøger det norske Sjømannsforbundet at sætte en kæp i hjulet for.

MS Roald Amundsen under testsejlads udenfor Kleven Verft. Foto: Tor Erik Kvalsvik / Hurtigruten.

Tæller et havneanløb midt om natten uden mulighed for at gå i land for passagererne som gyldigt i forhold til reglerne omkring NIS? Det strides Hurtigruten i øjeblikket med det norske Sjømannsforbundet om, kort tid inden Roald Amundsen sejler fra Tromsø ud på et forlængst udsolgt jomfru-krydstogt.

Reglerne siger, at et NIS-registeret fartøj kun må sejle mellem norske havne, hvis det på sit togt også anløber mindst to udenlandske havne. Men i den oprindelige sejlplan for skibet, er alene Hamborg opført som en udenlandsk destination. Dermed er reglerne brudt, mener Sjømannsforbundet, der derfor har anmeldt rederiet til det norske Sjøfartsdirektorat.

Direktoratet har tidligere været efter Hurtigruterne for at bryde reglerne omkring NIS, fordi der ikke var indlagt udenlandske havne på et togt, og nu mener Sjømannsforbundet, at rederiet igen bevidst ikke overholder reglerne “med det ene formål for øje at spare omkostninger ved at erstatte norske søfolk med billig udenlandsk arbejdskraft”.

Men efter at det norske medie Sysla kontaktede Hurtigruten og Sjøfartsdirektoratet kom det frem, at MS Roald Amundsen også vil anløbe Cuxhaven på vej mod Hamborg og derfor - mener Hurtigruten - overholder reglerne om anløb af to udenlandske havne.

Men det tilfredsstiller ikke forbundet. “Der står klart i forskrifterne, at der skal være tale om planlagte og annoncerede sejladser og anløb for at de skal overholde reglerne for NIS-registrerede skibe. At de nu pludselig annoncerer et anløb i Cuxhaven midt om natten - efter at de blev kontaktet af Sysla og Sjøfartsdirektoratet - virker på mig som et dårligt forsøg på at snige sig uden om et lovbrud,” siger formanden for Sjømannsforbundet til Sysla. Han peger på, at passagererne heller ikke - i strid med forskrifterne - får mulighed for at gå i land.

Hurtigruten afviser og siger, at de hele tiden har planlagt to anløb i udenlandsk havn. Det ene var blot ikke annonceret på forhånd, fordi rederiet overvejede flere forskellige muligheder.

Sjøfartsdirektoratet er nu i dialog med Hurtigruten og vil på baggrund af rederiets tilbagemelding vurdere, hvordan det stiller sig til den planlagte sejlads.

Meget skal dog gå galt, hvis ikke verdens første hybriddrevne ekspeditionskrydstogtskib afsejler som planlagt i morgen med 530 forventningsfulde gæster ombord. Det hører nemlig til de absolutte sjældenheder, at skibe bliver frataget deres NIS-certificering.

Gæsterne kan derfor glæde sig til togtet på det 140 meter lange skib, som fra Tromsø anløber ti norske havne, inden nattevisitten i Cuxhaven og anløbet i Hamborg.

Kilde: Sysla

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

11.02.2025Maritimedanmark.dk

Sikkerhedsfirma advarer: Somaliske pirater er aktive igen

11.02.2025Maritimedanmark.dk

Suez-myndigheden forventer start på normalisering i slutningen af marts

10.02.2025Maritimedanmark.dk

Lastet olietanker ramt af eksplosion

08.02.2025Maritimedanmark.dk

USA erkender fejludmelding om Panama

07.02.2025Maritimedanmark.dk

Maersk fastholder fokus på mangfoldighed

06.02.2025Maritimedanmark.dk

Ny dansk strategi for maritim sikkerhed

06.02.2025Maritimedanmark.dk

Panama: Ikke gratis passage for amerikanske krigsskibe

06.02.2025Maritimedanmark.dk

Norden overskud på 163 millioner dollar

Jobmarked

Se alle

Samsø Rederi

Trafikdirektør

Vi søger en dygtig, forretningsorienteret købmand med erfaring fra persontransport - evt. rederidrift.

Område

Østjylland

Ansøgningsfrist

26.02.2025

ÆrøXpressen

ÆrøXpressen søger chefskipper

Er du frisk på udfordringer og klar til at tage roret på en færge i udvikling? Kunne du forestille dig. Det Sydfynske Øhav, som din kommende arbejdsplads? Så er det måske dig, vi leder efter!

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

27.02.2025

Rohde Nielsen

Crew Manager

Do you want to be part of a growing industry in a global environment? We are looking for a new Crew Manager to set sail on a voyage with a life-changing carrier. Rohde Nielsen operates globally, and from our main office in Copenhagen, the crewing team supports the vessel and seafarers worldwide.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Alvina Shipping A/S

Skibsassistent med svendebrev

Er du skibsassistent med svendebrev, og har du lyst til at arbejde på vores skibe der sejler mellem København og Oslo?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

DTU Aqua

Overstyrmand til havundersøgelsesskibet DANA

Kan du se dig selv arbejde på Danmarks største havundersøgelsesskib og være med til at gøre en forskel indenfor havforskning?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

16.02.2025

Aros Cruises ApS

Skipper til M/S Helene

Aros Cruises ApS søger en skipper til sejladser med turbåden M/S Helene.

Område

Østjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Tambour Towage A/S

Tambour Towage A/S søger besætning til vores nyindkøbte slæbebåd

Er du klar til en spændende rejse med varierede opgaver – fra langslæb i Middelhavet til havnebugsering og entreprenøropgaver i Nordeuropa? Så er dette jobbet for dig!

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

17.09.2024

Tid

16:00

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark