Rederiforening glad for EU's klimaforslag

Danmarks Rederiforening glæder sig over Europa-Kommissionens forslag, om at rederier for fremtiden skal regidtrere og rapportere deres CO2-forbrug. Det er et stort første skridt mod bedre kontrol med skibsfartens udledning af CO2.

"Vi er meget tilfredse med forslaget. Det er første skridt mod en global løsning og et fundament, man vil kunne bygge videre på”, siger vicedirektør i Danmarks Rederiforening Jan Fritz Hansen, der deltog i en møderunde i Bruxelles, inden forslaget blev fremlagt i Europa-Kommissionen.

Kommissionen understreger også i sit forslag, at det for en branche som skibsfart er nødvendigt med globale regler. EU-forslaget er derfor tænkt som en byggesten, der kan danne grundlaget for globale regler via FN’s internationale søfartsorganisation, IMO.

”Det er meget tilfredsstillende, at Kommissionen anerkender, at en global løsning er vejen frem. Vi skal have rapporteringen løftet op på et globalt IMO-plan hurtigst muligt”, siger Jan Fritz Hansen.

Forslaget tillader EU at indsamle og offentliggøre data for CO2-udledningen for alle større skibe, som sejler inden for EU eller til og fra en EU-havn, uanset hvor skibet er registreret. Dermed bliver det

synligt, hvilke rederier der gør en aktiv indsats for at nedbringe deres udledning af CO2 samt give indblik i, hvilke typer af skibe og hvilke ’grønne’ tiltag, der har største effekt.

Danmarks Rederiforening har, som den eneste, siden 2008 indsamlet og offentliggjort danske rederiers samlede CO2-forbrug.

Et forbrug der er støt faldende som følge af en række brændstofbesparende initiativer, herunder ’slow steaming’ og ny teknologi.

”Vi går ind for fuld gennemsigtighed. Danske rederier har længe fulgt deres brændstofforbrug og CO2-forbrug tæt, og i modsætning til mange udenlandske rederier kan vi over en meget bred kam fremvise vores rigtigt gode emissionstal med oprejst pande. Til gengæld vil rederier fra andre lande formentlig være nødsaget til at oppe sig på klimafronten”, siger Jan Fritz Hansen .

Det er afgørende for rederierne, at monitoreringen ikke medfører betydelige administrative byrder. Det tager forslaget højde for. Desuden medtager systemet også ’transportarbejdet’, som er nødvendigt for at give et retvisende billede af CO2-udledningen.

”Vi har løbende arbejdet sammen med Kommissionen for at sikre et smidigt og velfungerende system, der er fleksibelt og let at anvende. Eksempelvis kan dataindsamlingen ske ved hjælp af udstyr, der allerede findes på skibene”, siger Jan Fritz Hansen.

Kilde: Danmarks Rederiforening

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

24.03.2025Maritimedanmark.dk

Blue Water skal transportere CO2 til Vordingborg

24.03.2025Maritimedanmark.dk

Gemini-samarbejdet er kommet stærkt fra start

24.03.2025Maritimedanmark.dk

MSC-skib taber containere i storm ud for Portugal

24.03.2025Maritimedanmark.dk

Tyskland konfiskerer skyggeflåde-tankskib

23.03.2025Maritimedanmark.dk

Amerikansk høring om skat på kinesisk-byggede skibe skaber debat

21.03.2025Maritimedanmark.dk

Særligt tankskib skal sejle CO2 til Norge for Ørsted

20.03.2025Maritimedanmark.dk

Norden sælger ud af sin flåde

20.03.2025Maritimedanmark.dk

Kraftige advarsler mod ny amerikansk afgift

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Company Security Officer - STCW Standards (E-learning course)

The aim of this course is to provide the stipulated level of knowledge required for candidates training as a Company Security Officer (CSO) in accordance with the stated minimum requirements for the Issue of Certificates of Proficiency for Company Security Officers as specified in MSC/Crirc.1154. This course is developed in accordance with the International Maritime Organisation (IMO) Model Course 3.20.

Dato

01.04.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (Adaptive) (E-learning course)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

01.04.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Disciplinary and Grievance (E-learning course)

This course will help you understand the typical process followed within the workplace when it comes to disciplinary and grievance. It will also provide you with some good practice that you, as a manager, can adopt in order to mitigate the need to invoke either of these procedures.

Dato

01.04.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Display Screen Equipment (E-learning course)

This course contains information for the safe use of display screen equipment in the workplace and at home. It is suitable for everyone who uses this type of equipment and contains an assessment of the workstation. The assessment will give the user a full understanding of the potential hazards involved and how to assess whether or not they are at risk.

Dato

01.04.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Human Factors (E-learning course)

To provide an overview of human factors in the workplace and the impact these factors can have on the day-to-day situations that occur.

Dato

01.04.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
General Law for the Prevention and Integral Management of Waste (LGPGIR) (E-learning course)

Identify the types of waste generated from industrial and production processes. Identify the purpose of waste management plans. Recognize what constitutes the hierarchical regulatory framework for managing hazardous materials and waste. List the main objectives of the General Law for the Prevention and Integral Management of Waste (LGPGIR). Recognize the primary purpose of the International Convention for the Prevention of Pollution from Ships (MARPOL).

Dato

01.04.2025

Sted

Digital course