Rederiforening glad for EU's klimaforslag
Danmarks Rederiforening glæder sig over Europa-Kommissionens forslag, om at rederier for fremtiden skal regidtrere og rapportere deres CO2-forbrug. Det er et stort første skridt mod bedre kontrol med skibsfartens udledning af CO2.
"Vi er meget tilfredse med forslaget. Det er første skridt mod en global løsning og et fundament, man vil kunne bygge videre på”, siger vicedirektør i Danmarks Rederiforening Jan Fritz Hansen, der deltog i en møderunde i Bruxelles, inden forslaget blev fremlagt i Europa-Kommissionen.
Kommissionen understreger også i sit forslag, at det for en branche som skibsfart er nødvendigt med globale regler. EU-forslaget er derfor tænkt som en byggesten, der kan danne grundlaget for globale regler via FN’s internationale søfartsorganisation, IMO.
”Det er meget tilfredsstillende, at Kommissionen anerkender, at en global løsning er vejen frem. Vi skal have rapporteringen løftet op på et globalt IMO-plan hurtigst muligt”, siger Jan Fritz Hansen.
Forslaget tillader EU at indsamle og offentliggøre data for CO2-udledningen for alle større skibe, som sejler inden for EU eller til og fra en EU-havn, uanset hvor skibet er registreret. Dermed bliver det
synligt, hvilke rederier der gør en aktiv indsats for at nedbringe deres udledning af CO2 samt give indblik i, hvilke typer af skibe og hvilke ’grønne’ tiltag, der har største effekt.
Danmarks Rederiforening har, som den eneste, siden 2008 indsamlet og offentliggjort danske rederiers samlede CO2-forbrug.
Et forbrug der er støt faldende som følge af en række brændstofbesparende initiativer, herunder ’slow steaming’ og ny teknologi.
”Vi går ind for fuld gennemsigtighed. Danske rederier har længe fulgt deres brændstofforbrug og CO2-forbrug tæt, og i modsætning til mange udenlandske rederier kan vi over en meget bred kam fremvise vores rigtigt gode emissionstal med oprejst pande. Til gengæld vil rederier fra andre lande formentlig være nødsaget til at oppe sig på klimafronten”, siger Jan Fritz Hansen .
Det er afgørende for rederierne, at monitoreringen ikke medfører betydelige administrative byrder. Det tager forslaget højde for. Desuden medtager systemet også ’transportarbejdet’, som er nødvendigt for at give et retvisende billede af CO2-udledningen.
”Vi har løbende arbejdet sammen med Kommissionen for at sikre et smidigt og velfungerende system, der er fleksibelt og let at anvende. Eksempelvis kan dataindsamlingen ske ved hjælp af udstyr, der allerede findes på skibene”, siger Jan Fritz Hansen.
Kilde: Danmarks Rederiforening