Rederiforening: Forbyd heavy fuel i Arktis
Den såkaldte Polarkode, som træder i kraft den 1. januar 2017, skal øge sikkerheden ved sejlads i Arktis. Regelsættet anbefaler blandt andet, at rederier undlader at sejle på tung olie, heavy fuel, i Arktis. Anbefalingen bør følges op af et forbud, mener Danmarks Rederiforening.
”Vi støtter et forbud mod at sejle på tung olie i arktiske farvande. Men forbuddet skal vedtages i FN’s søfartsorganisation, IMO, så det kommer til at gælde for alle skibe uanset flag. Så sikrer vi den ønskede miljøgevinst, og samtidig undgår vi konkurrenceforvridning,” siger chefkonsulent Jesper Stubkjær fra Danmarks Rederiforening.
Ifølge rederiforeningen vil nemlig være meget vanskeligt for rederier at følge anbefalingen om at sejle på den mere miljøvenlige marinediesel, da det vil betyde en merudgift på cirka 30.000 kroner pr. døgn. Så for at sikre en ønskede miljøgevinst, bør anbefalingen gøres til et internationalt krav, som omfatter alle skibe.
Når skibets motor afbrænder heavy fuel udledes sorte partikler, som farver polarisen mørk. Den mørke is optager mere solvarme, hvilket øger afsmeltningen. De sorte partikler medvirker derfor til global opvarmning og havstigning. Ved at skifte til renere brændstof, udledes der færre sorte partikler.
Et forbud mod anvendelse vil desuden medføre, at der er mindre heavy fuel om bord på skibene i det arktiske område. I tilfælde af et forlis vil risikoen for at få det svært nedbrydelige brændstof ud i det sårbare miljø i større mængder samtidig blive betydeligt mindsket.
Kilde: Danmarks Rederiforening