Rederiforening er ikke imod ’beaching’

Overholdelse og ratificering af Hong Kong-konventionen er det bedste skridt til at sikre mennesker og miljø, når skibe skal hugges op, mener Danmarks Rederiforening. Foreningen er ikke imod ’beaching’ på linje med de norske redere, det skal blot ske under ordentlige forhold.

”FN’s søfartsorganisation, IMO, har vedtaget 'Hong Kong– konventionen', der stiller klare krav til, at ophugning skal ske ordentligt. Selvom Danmark endnu ikke har ratificeret konventionen, anbefaler vi alligevel rederierne at følge standarderne i den, og vi er helt på linje med fx vores norske kolleger. Norge er et af de få lande, der rent faktisk også har ratificeret selve konventionen”, siger Danmarks Rederiforenings underdirektør Maria Bruun Skipper.

At et skib på et tidspunkt tages ud af drift, ophugges og genanvendes er en naturlig del af et skibs livscyklus. Når debatten ofte blusser op, er det fordi 60 procent af verdens skibe ophugges på Alang-stranden i Indien, og især den strand har været berygtet for elendige sikkerheds- og miljøforhold.

Helt aktuelt bringer en række medier i disse dage en debat om, hvorvidt man helt skal forbyde ophugningsmetoden ’beaching’, der er den metode, der bruges på Alang-stranden. Metoden går ud på, at skibet trækkes op på stranden og ophugges derfra.

Alang er ikke bare Alang – skriver Maria Bruun Skipper i en kronik fra foråret 2015 efter et besøg på netop Alang-stranden. Man kan læse kronikken HER

”Et par af de værfter vi besøgte har investeret i metoder, der dels sikrer, at skibet ophugges sikkert og forsvarligt, og dels at miljøet sikres mod udsivning. Det vil være at tage brødet ud af munden på de værfter, der både har investeret og har gjort en vigtig indsats, hvis de pludselig ikke må tage imod fx europæiske skibe. Man er nødt til at se mere nuanceret på ophugning, hvilket Hong Kong–konventionen også gør”, siger Maria Bruun Skipper.

Rederiforeningen mener, at alle har et ansvar for, at ophugningen sker, uden at det går ud over mennesker og miljø. Den danske holdning er helt på linje med den europæiske holdning, hvor den europæiske søfartsorganisation ECSA arbejder på en generel ratificering af Hong Kong-konventionen.

Kilde: Danmarks Rederiforening

Lotek A/S

Sponseret

Sikrer tryghed på havet

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

17.12.2025Maritimedanmark.dk

TORM udnævner ny bestyrelsesformand

17.12.2025Maritimedanmark.dk

Slutrapport: Ingen grund til ny Estonia-undersøgelse

17.12.2025Maritimedanmark.dk

Esvagt udvider sin SOV-flåde med to skibe

16.12.2025Maritimedanmark.dk

Antallet af bestilte containerskibe sætter rekord i 2025

16.12.2025Maritimedanmark.dk

Milliardforlig med bilskibsrederier afslutter stor kartel-sag

16.12.2025Maritimedanmark.dk

Nye omfattende sanktioner mod Rusland rammer bredt

15.12.2025Maritimedanmark.dk

Hamlet forsinket – elkonvertering trækker ud

15.12.2025Maritimedanmark.dk

DFDS har ansat ny global marketingchef

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Equality and Diversity (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of the policies and practices that can help to ensure equality and diversity in the workplace. The course also provides knowledge and understanding on the legislation that underpins good practice, and the role that you play to promote fairness and compliance.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Display Screen Equipment (E-learning course - afholdes løbende)

This course contains information for the safe use of display screen equipment in the workplace and at home. It is suitable for everyone who uses this type of equipment and contains an assessment of the workstation. The assessment will give the user a full understanding of the potential hazards involved and how to assess whether or not they are at risk.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

01.01.2026

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
Drug and Alcohol Awareness - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to inform you about the hazards and consequences of drug and alcohol abuse. You will be able to identify different types of addictive substances and the importance of a drug and alcohol policy. You will also be able to describe the purpose of an Employee Assistance Program and how to respond to inappropriate usage.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Company Security Officer - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the stipulated level of knowledge required for candidates training as a Company Security Officer (CSO) in accordance with the stated minimum requirements for the Issue of Certificates of Proficiency for Company Security Officers as specified in MSC/Crirc.1154. This course is developed in accordance with the International Maritime Organisation (IMO) Model Course 3.20.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course