Rederiforening er ikke imod ’beaching’

Overholdelse og ratificering af Hong Kong-konventionen er det bedste skridt til at sikre mennesker og miljø, når skibe skal hugges op, mener Danmarks Rederiforening. Foreningen er ikke imod ’beaching’ på linje med de norske redere, det skal blot ske under ordentlige forhold.

”FN’s søfartsorganisation, IMO, har vedtaget 'Hong Kong– konventionen', der stiller klare krav til, at ophugning skal ske ordentligt. Selvom Danmark endnu ikke har ratificeret konventionen, anbefaler vi alligevel rederierne at følge standarderne i den, og vi er helt på linje med fx vores norske kolleger. Norge er et af de få lande, der rent faktisk også har ratificeret selve konventionen”, siger Danmarks Rederiforenings underdirektør Maria Bruun Skipper.

At et skib på et tidspunkt tages ud af drift, ophugges og genanvendes er en naturlig del af et skibs livscyklus. Når debatten ofte blusser op, er det fordi 60 procent af verdens skibe ophugges på Alang-stranden i Indien, og især den strand har været berygtet for elendige sikkerheds- og miljøforhold.

Helt aktuelt bringer en række medier i disse dage en debat om, hvorvidt man helt skal forbyde ophugningsmetoden ’beaching’, der er den metode, der bruges på Alang-stranden. Metoden går ud på, at skibet trækkes op på stranden og ophugges derfra.

Alang er ikke bare Alang – skriver Maria Bruun Skipper i en kronik fra foråret 2015 efter et besøg på netop Alang-stranden. Man kan læse kronikken HER

”Et par af de værfter vi besøgte har investeret i metoder, der dels sikrer, at skibet ophugges sikkert og forsvarligt, og dels at miljøet sikres mod udsivning. Det vil være at tage brødet ud af munden på de værfter, der både har investeret og har gjort en vigtig indsats, hvis de pludselig ikke må tage imod fx europæiske skibe. Man er nødt til at se mere nuanceret på ophugning, hvilket Hong Kong–konventionen også gør”, siger Maria Bruun Skipper.

Rederiforeningen mener, at alle har et ansvar for, at ophugningen sker, uden at det går ud over mennesker og miljø. Den danske holdning er helt på linje med den europæiske holdning, hvor den europæiske søfartsorganisation ECSA arbejder på en generel ratificering af Hong Kong-konventionen.

Kilde: Danmarks Rederiforening

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

25.11.2025Maritimedanmark.dk

Diana Shipping på opkøbstogt i USA

24.11.2025Maritimedanmark.dk

Brand om bord på containerskib fortsætter

23.11.2025Maritimedanmark.dk

Nerthus vinder fornem pris

22.11.2025Maritimedanmark.dk

Internetforbindelse er afgørende for livet til søs

21.11.2025Maritimedanmark.dk

Giftudslip på tanker koster en sømand livet

21.11.2025Maritimedanmark.dk

USA går efter iransk ”skyggeflåde” i ny sanktionsrunde

21.11.2025Maritimedanmark.dk

Tre gode råd til Bødskov efter IMO-skuffelsen

21.11.2025Maritimedanmark.dk

Russisk olieeksport falder til laveste niveau i månedsvis

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Personal Protective Equipment (PPE) Awareness (Adaptive) - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to help you understand the importance of PPE used in hazardous workplace environments. You will learn about the responsibilities that you and your employer have in relation to PPE, and about suitable types of PPE that can help keep yourself and others safe in the workplace according to OSHA standards.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Marine Trash and Debris Awareness - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to inform about the different types of marine trash and debris and the impact that it has on the environment. The course will also allow you to identify common sources and destinations of marine trash and debris and explain the laws, regulations and preventative measures that prevent trash and debris from polluting the waterways.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Maritime Security Awareness - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

In this course you will learn about common threats to maritime security and how they are mitigated through the use of a Security Plan and by adhering to MARSEC levels. You will be able to describe the different roles of personnel and explain standard security procedures. You will also be able to identify how to respond to suspicious behaviour and objects.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Medical Pandemic Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to give you an awareness of medical pandemics, how they work and groups can respond to them.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Mental Health Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide you with a basic knowledge of mental health problems that can arise in the workplace, the symptoms of a mental health issue and how a mental health problem can be treated. You will learn about how poor mental health can impact the workplace and how companies manage mental health issues through compliance with industry legislation and regulation.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Noise Awareness (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to cover workplace noise control regulations, common hazards, exposure risks, recommended limits, and effective noise control measures.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course