Rederier vil have skatterabat på brugte skibe
Det er mindre attraktivt for rederier at registrere brugte skibe under dansk flag på grund af den danske registreringsafgift på skibe, og det skal laves om, mener Danske Rederier. De ønsker, at den særlige afgift på 1 promille af et skibs værdi enten fjernes helt eller omlægges.
Den særlige registreringsafgift på brugte skibe er med til at gøre det for dyrt at registrere skibe under dansk flag. Og udfordringen er ifølge Danske Rederier stigende i det nuværende marked, hvor handlen med brugte skibe øges.
En ny opgørelse fra Shipping Herald viser, at der i årets første syv måneder blev handlet 950 skibe sammenlignet med 714 skibe i samme periode i fjor.
Typisk ejer rederierne kun brugte skibe i en begrænset årrække, før de erstattes med nyere skibe. Det betyder, at registreringsafgiften skal betales oftere under den danske model, påpeger CEO i rederiet NORDEN, Jan Rindbo.
”En vigtig del af vores forretninger er at købe og sælge skibe, når markederne er til det. I den forbindelse kigger vi naturligvis også på omkostningerne forbundet med at registrere skibet, og her kan vi konstatere, at registreringsafgiften i Danmark kan være tre til fire gange så høj som i Singapore, hvor vi får rabat ved at indflage flere skibe,” siger Jan Rindbo, ifølge Danske Rederier.
I Danske Rederier støtter underdirektør Jacob K. Clasen det maritime vækstteams anbefaling om at registreringsafgiften omlægges eller helt afskaffes.
”Målet er at få flest mulige skibe under dansk flag. Regeringen er allerede godt i gang med at fjerne unødvendige tekniske særregler, der fordyrer driften af skibe under dansk flag. Nu er der behov for at sætte fokus på afgiftssiden af hensyn til det danske flags konkurrenceevne,” siger Jacob K. Clasen, der håber, at der kan findes penge i forbindelse med de kommende finanslovsforhandlinger.
Kilde: Danske Rederier