Rederier: Vi har ansvaret for vagterne

Det er ubetinget rederiet der er ansvarlig for, at de bevæbnede vagterne der befinder sig om bord på danske skibe er kvalificerede - og hvordan de varetager opgaven. Det slår Danmarks Rederiforening nu fast.

”Situationen, hvor et rederi sætter bevæbnede vagter om bord på et handelsskib, er helt ekstraordinær. Og vi må holde fast ved, at det er rederiet, der søger om våbentilladelsen og sætter vagterne om bord for at beskytte skibet og de ansatte om bord”, siger vicedirektør i Danmarks Rederiforening, Jan Fritz Hansen, til fagbladet Søfartens Ledere.

”Derfor er vores holdning, at kaptajnen og besætningen ikke skal involveres mere end højst nødvendigt. Det er ubetinget rederiet, der er ansvarligt for, at vagterne er kvalificerede – og hvordan de varetager opgaven”, siger Jan Fritz Hansen:

”Det er klart, at skibene og besætningerne skal være godt forberedt; men som vi ser det, vil der altid være tale om selvforsvar, når et skib bliver angrebet af pirater – så vi skal passe på, at spørgsmålet ikke bliver unødigt kompliceret af for meget jura. For os handler det om at få den operationelle del på plads, og det vil vi gøre med en industristandard”.

Jan Fritz Hansen henviser til, at rederiforeningerne, de faglige organisationer og vagtselskaberne i øjeblikket samarbejder om at udarbejde en industristandard for brug af bevæbnede vagter om bord på skibe.

”Her vil hele den operationelle side blive fastlagt og beskrevet. Det betyder, at der bliver standarder for vagternes kvalitet og uddannelse; så rederierne har nogle faste punkter at gå ud fra, når de vælger vagtselskaber. Der bliver standarder for Rules of Engagement; og det er klart, at kaptajnen og besætningen skal kende dem, så alle - både besætning og bevæbnede vagter

kender deres opgaver og ansvar under et piratangreb”, siger Fritz Hansen til fagbladet..

I den forbindelse peger Jan Fritz Hansen på, at det er hans holdning, at det aldrig kan være kaptajnens opgave at skulle give ordre til at skyde:

”Det er vagtlederen, der er uddannede til at bedømme situationen – og fx beslutte, at der skal skydes varselsskud – eller måske skal skydes imod piraternes fartøj. Jeg forestiller mig, at der skal være en form for rulle, der sættes i gang, når et piratskib nærmer sig – og at det her er beskrevet, hvad alle om bord skal gøre; og det gælder naturligvis også vagterne”, siger vicedirektøren..

Standarden skal også indeholde beskrivelser af, hvordan dokumentationen af, hvad der er foregået under et piratangreb, kan sikres. Det kan f,eks. ske ved at den interne kommunikation automatisk kan bliver optaget i et interaktivt recording-system.

Læs mere i Søfartens Ledere nr. 6, der udkommer i uge 47.

Kilde: Søfartens Ledere

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

01.12.2025Svitzer

Sponseret

Den oversete brik i vores kritiske infrastruktur

01.12.2025MARPRO Group

Sponseret

Employer branding – en nøgle i kampen om arbejdskraften i det maritime Danmark

01.12.2025Fjord Line Danmark

Sponseret

Fjord Line: Vi sejler – med fokus på mennesker, trivsel og gode oplevelser

29.11.2025Maritimedanmark.dk

To tankskibe brænder i Sortehavet

28.11.2025MARPRO Group

Sponseret

Rekruttering i den maritime branche

28.11.2025Svitzer

Sponseret

Tid til familien selvom du er på havet

28.11.2025Maritimedanmark.dk

Danmark genopstiller til IMO Rådet for 2026-2027

28.11.2025Maritimedanmark.dk

Singapore nu større flagstat end Hong Kong

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle