Rederier bør kompenseres for kontrol
Den 4. januar indfører Sverige det såkaldte transportøransvar ved den dansk-svenske grænse. Danmarks Rederiforening mener ligesom Socialdemokraterne, at det er en myndighedsopgave at udføre ID-kontrol ved grænsen. Socialdemokraternes transportordfører, Rasmus Prehn, har i dag givet udtryk for, at de berørte selskaber bør kompenseres.
Der er tale om en skævvridning, da myndighederne betaler for ID-kontrollen ved den statsejede Øresundsbro. Der overvæltes en betydelig udgift på tog-, bus- og færgeselskaber til at løse den opgave, som falder ind under den svenske stat, skriver Danmarks Rederiforening.
Rasmus Prehn siger om sagen:
”Der er tale om et myndighedsansvar, hvor den svenske regering forventer, at borgere, der rejser ind i deres land, bliver kontrolleret. Så er det også rimeligt, at de påtager sig den udgift, synes jeg”.
Et færgeselskab som HH Ferries på Helsingør-Helsingborg-overfarten skal udføre kontrollen selv samtidig med, at den nærmeste konkurrent, Øresundsbroen, har udsigt til, at myndighederne forestår kontrollen.
”Vi synes, at det er et problem, at kontrollen ved grænserne på den måde bliver skævvridende. Det er klart en opgave, som myndighederne ønsker udført – så bør de også betale. Helt skævt bliver det, når et statsejet selskab som Øresundsbroen går fri af udgifterne, da det åbenlyst er konkurrenceforvridende. Broen må tilmed foretage kontrollen på den svenske side, mens færgerederiet skal gøre det på dansk grund – til trods for, at deres fysiske rammer er bedre på svensk grund. Så der er nok at tage fat i”, siger Jakob Ullegård, direktør i Danmarks Rederiforening.
Han håber, at det socialdemokratiske udspil vil sætte gang i en nødvendig, politisk dialog om den økonomiske udfordring ved, at private virksomheder på den måde pålægges opgaver, som ellers naturligt tilhører myndighederne.
Kilde: Danmarks Rederiforening