Rapport viser nye sider af rederierhvervet
Danmarks Rederiforening offentliggør i dag en ny rapport udarbejdet af COWI. Rapporten giver flere nye vinkler på skibsfartens betydning for den bredere danske økonomi fordelt helt ud på kommune- og valgkredsniveau. Samtidig sætter den også fokus på skibsfartens betydning for Danmarks makroøkonomiske stabilitet.
”Det er vigtigt at kende erhvervets betydning for hele landet helt ned i detaljen. Den her rapport viser tydeligt, at rederierhvervet både fylder meget omkring Hovedstaden og samtidig kommer hele landet til gode. Groft sagt kan man sige, at omsætningen især fylder i hovedstaden, mens beskæftigelsen fylder hele vejen ud i de danske yderkommuner”, siger Jacob K. Clasen, underdirektør i Danmarks Rederiforening.
Skibsfart er med en årlig eksport på 200 milliarder kroner Danmarks største eksporterhverv, og det samlede Blå Danmark giver beskæftigelse til 100.000 mennesker i Danmark. Den nye COW-rapport, som er finansieret af Den Danske Maritime Fond, sætter særligt fokus på skibsfartens betydning i lokale økonomier.
Rapporten viser blandt andet, at en lang række såkaldte yderkommuner årligt modtager store skatteindbetalinger fra ansatte i danske rederier. Og danske søfolk bidrager til liv og aktivitet i netop yderkommunerne, hvor cirka halvdelen af søfolkene bor.
”Det er opsigtsvækkende, at rederiansatte betyder så meget for økonomien i yderkommunerne. Tag eksempelvis en søfartstung Svendborg Kommune, som årligt modtager samme skattebidrag fra rederiansatte, som den markant større Aarhus Kommune gør det. Dertil kommer forbrug i lokalområdet fra de mange søfolk, hvilket der ikke er regnet på her”, siger Jacob K. Clasen.
Det fremgår også, at skibsfartens store eksport udgør en vigtig buffer for dansk økonomi i tilfælde af valutakrise. I krisesituationer kan skibsfartens bidrag alene afbøde et fald i BNP på anslået 2-3 procent, hvilket svarer til 40-60 milliarder kroner.
Kilde: Danmarks Rederiforening