Problemer forude for brugen af kunstig intelligens i skibsfarten

Brugen af kunstig intelligens (AI) har potentiale til at reducere omkostninger i de kommende årtier, men systemerne står over for betydelige juridiske, praktiske og regulatoriske barrierer, før de kan anvendes på tværs af den globale flåde, lød det på en session ved London International Shipping Week.

Foto: Dryad Global

IMO drøfter i øjeblikket planer om et kodeks for autonome fartøjer, men det forventes, at EU vil lovgive først, hvilket kan føre til et kludetæppe af nationale, regionale og internationale regler for den nye teknologi.

"I det reguleringsmæssige tomrum, der eksisterer, vil teknologiselskaber og rederier presse grænserne, indtil noget går galt," sagde Marco Camporeale, der er direktør hos Inmarsat Maritime. "Derefter vil IMO eller flagstaten reagere og sige 'I er gået for langt’.”

Potentialet for kraftfulde AI-systemer og muligheden for at gøre menneskelige roller overflødige er ikke begrænset til skibsfarten, hvor de helt store spillere allerede er begyndt at anvende teknologien til sikkerhed, ruteplanlægning, emissionsregistrering og kollisionssikringssystemer.

Corey Ranslem, administrerende direktør for det britiske sikkerheds- og konsulentfirma, Dryad Global, sagde på sessionen i London, at AI "vil trænge ind i vores industri i ret stor udstrækning".

Men der vil gå rigtig lang tid, inden kunstig intelligens vinder indpas blandt de mange små skibsejere med få skibe, lød forudsigelsen.

Selvom den store japanske ejer NYK sidste år demonstrerede et kollisionssikringssystem, Orca AI, på et autonomt fragtskib under en 790 km rejse, mangler de fleste skibe mere end blot den mest grundlæggende forbindelse, sagde Marco Camporeale.

Han påpegede, at færre end 30.000 af de 140.000 skibe over 5.000 bruttoton registreret hos IMO havde tilstrækkelig båndbredde til at forblive forbundet til netværkene, der er nødvendige for at drive smarte systemer om bord på skibe.

Dr. Rory Hopcraft, lektor i cybersikkerhed ved University of Plymouth, opfordrede til forsigtighed ved brugen af AI og sagde, at den nye teknologi ikke egner sig til ældre skibe, der opererer med med ældre og mangelfulde systemer.

Når skibe bliver en del af større netværkssystemer, kan disse gamle skibe udgøre svage led, der gør industrien sårbar overfor flere malware og cyberangreb, sagde han.

"Jeg er stadig meget skeptisk over for AI, meget kynisk," sagde Hopcraft.

"Der er meget nyttige anvendelsesmuligheder for AI, når det kommer til emissioner og logistik, men jeg mener stadig, at vi skal være meget mere forsigtige, når vi tilpasser disse teknologier fremadrettet."

Teknologijurist Jonathan Ball fra Norton Rose Fulbright sagde, at retssystemet sandsynligvis vil være travlt optaget i de kommende år med at afgøre, hvem der ejer dataene, der bruges til at fodre AI-systemer. Og hvem der så vil være ansvarlig, hvis AI-styrede sikkerhedssystemer fejler.

-emte

Maritimedanmark.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Relateret indhold

14.06.2025Maritimedanmark.dk

Faldende passagertal på sydfynske færger

14.06.2025Maritimedanmark.dk

Frygt for lukning af Hormuz-strædet

13.06.2025Maritimedanmark.dk

Ærøfærgerne er løbet ind i ledelsesproblemer

13.06.2025Maritimedanmark.dk

Risiko for at brændende bilskib synker

13.06.2025Maritimedanmark.dk

Nor-Shipping 2025 slår alle rekorder

13.06.2025Maritimedanmark.dk

FPSO ud for Israel lukker ned

13.06.2025Maritimedanmark.dk

Skibsfarten holder vejret efter angreb

12.06.2025Maritimedanmark.dk

Stigende spænding i Mellemøsten

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Maritime Security Awareness - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

In this course you will learn about common threats to maritime security and how they are mitigated through the use of a Security Plan and by adhering to MARSEC levels. You will be able to describe the different roles of personnel and explain standard security procedures. You will also be able to identify how to respond to suspicious behaviour and objects.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Medical Pandemic Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to give you an awareness of medical pandemics, how they work and groups can respond to them.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Mental Health Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide you with a basic knowledge of mental health problems that can arise in the workplace, the symptoms of a mental health issue and how a mental health problem can be treated. You will learn about how poor mental health can impact the workplace and how companies manage mental health issues through compliance with industry legislation and regulation.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Noise Awareness (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to cover workplace noise control regulations, common hazards, exposure risks, recommended limits, and effective noise control measures.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Marine Trash and Debris Awareness - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to inform about the different types of marine trash and debris and the impact that it has on the environment. The course will also allow you to identify common sources and destinations of marine trash and debris and explain the laws, regulations and preventative measures that prevent trash and debris from polluting the waterways.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course

Marstal Navigationsskole
Kursus
Operations in gas carriers - Company Courses

Please ask us for details and possibillities.

Dato

01.07.2025

Sted

Marstal Navigationsskole, Ellenet 10, 5960 Marstal