Problem med styresystem årsag til uheld
Det var problemer med det computerprogram der kontrollerer M/F Samsø’s styresystem der var årsagen til, at færgen påsejlede en broklap i Sælvig Havn om aftenen den 18. marts. Det slår færgerederiets egen rapport om ulykken nu fast.
Den nye Samsø-færge havde som standard installeret to computerprogrammer til sejlads af færgen : Manøvrering i havnen og Manøvrering på havet. Valget mellem de to computerprogrammer fortog kaptajnen fra broen ved at trykke på en knap.
Efter ulykken er det konstateret, at styresystemet var indstillet til manøvrering på havet - og ikke, som det burde, til manøvrering i havnen.
Skibets kaptajn har overfor rederiet forklaret, at han er overbevist om, at han trykker på Manøvrering i havn-knappen, men om det var et delvist tryk, som ikke aktiverede knappen, eller en forkert knap, der blev trykket på, kan skibets sorte boks ikke vise.
Forskellen imellem de to computerprogrammer betyder, at selv om kaptajnen betjente færgens styresystem korrekt i havnen, så udførte skibet ikke de manøvrer som kaptajnen forventede det ville.
Da fejlen blev opdaget og skibet nødstopsknap - der automatisk bremser skibet ved at sætte propellerne i fuld kraft bak - blev aktiveret, var det ikke længere muligt at forhindre påsejlingen af broklappen.
Den pågældende kaptajn har 100 % påtaget sig ansvaret for, at færgen ikke var sat i ”Manøvrering i havnen” inden ankomst til Sælvig Havn. Dette er dog ikke det samme, som at man kan lægge skylden for påsejlingen af reservelejet på kaptajnen alene, skriver rederiet i sin redegørelse..
Der er efterfølgende ikke konstateret fejl ved skibets styresystem. På baggrund af hændelsen har rederiet dog sammen med de relevante leverandører besluttet at ændre i funktionaliteten og forenkle styresystemet ved, at fjerne styreprogram Manøvrering på havet fra systemet.
”Dermed har vi fjernet den funktion, der betragtes som hovedårsag til uheldet”, skriver rederiet i redegørelsen.
Ændringerne blev gennemført, før færgen gik i drift igen og er i den forbindelse godkendt af Klassifikationsselskabet, der har tilsynet for området.
Rederiet har efterfølgende været i kontakt med andre rederier, der også har foretaget samme ændring
Du kan læse hele redegørelsen HER
Kilde: Samsø Rederi