Potentiale på kinesisk marinemarked
Den globale shippingindustri er udfordret, og det smitter af på den kinesiske marineindustri, hvor mange værfter kæmper for overlevelse. Alligevel tager danske marineleverandører en stadigt større del af markedet, og lige nu er 60 danske virksomheder på Marintec China, der netop har slået dørene op.
”Det er konsolideringstider i den kinesiske værftsindustri, og mange værfter kæmper for overlevelse. Ikke desto mindre resulterer konsolideringen i, at de værfter, der kan markere sig på den globale scene, nu samler kompetencerne fra hele branchen. Kina har allerede markeret sig som verdens største skibsbygningsnation på rekordtid, så markedet er fortsat attraktivt for danske leverandører”, siger Mark Lerche, leder af Danish Marine Group under Eksportforeningen.
I de første 10 måneder af 2015 er antallet af nybygningsordrer i Kina faldet med 62,1 procent sammenlignet med sidste år. Priserne står stille, og det er svært at få finansiering på plads. Derfor står de kinesiske skibsbyggere i en hård situation.
Den danske nationalpavillon på Marintec China 2015 er arrangeret i samarbejde med Eksportrådet, Udenrigsministeriet, og blev officielt åbnet i dag med deltagelse af blandt andre Jinpeng Huai, viceminister, det kinesiske ministerium for industri og informationsteknologi.
At markedet er attraktivt for danske leverandører af maritimt udstyr og services udmønter sig også i, at flere er interesserede i at etablere sig på det kinesiske marked for at være tilstede lokalt og kunne imødekomme kravene fra værfterne.
”Flere efterspørger et tættere samarbejde med Eksportforeningens maritime netværk i Kina, Danish Marine & Offshore Group China, omkring etablering i landet. Det er der to grunde til. For det første er markedet attraktivt og vil stadig være det i fremtiden, selvom branchen på kort sigt er presset, og den kinesiske vækst er faldende. Desuden kan rygterne om uofficielle local content-krav nemmere imødegås med en mere etableret kinesisk repræsentation”, siger Mark Lerche.
En af de virksomheder, der ser potentiale i Kina, er Mermaid Marine Design. Virksomheden bruger Marintec China til at starte deres globale kommercielle markedsføring. De samarbejder med Monda Shipping omkring den kommercielle del af deres globale fokus.
”Vi er her, fordi vi vil i dialog med de kinesiske værfter om cost-effektive jacking systemløsninger og tror på, at timingen er god for os. Når olieprisen er 100 dollar, kan alle følge med, men vi har løsninger til et presset marked og vil gerne være med, når både offshore og det kinesiske marinemarked stiger igen”, siger Finn Galatius, adm. direktør for Mermaid Marine Design.
Kilde: Danish Marine Group