Politikere kritiserer Scandlines
Scandlines har ikke lagt skjul på, at man ikke bryder sig om Femern-forbindelsen. Nu melder Det Konservative Folkeparti sig ind i rækken af dem, der blandt andet beskylder Scandlines for at være grådige og føre lobbyarbejde mod den faste forbindelse over Femern Bælt.
”Femern-forbindelsen er en vigtig del af fremtidens europæiske netværk af jernbaner, motorveje, havne og lufthavne. Det vil skabe arbejdspladser, mens vi bygger, og vækst i vores del af Europa i mange årtier fremover, når tunnelen åbner. Femern-projektet er derfor en samfundsopgave, som Scandlines ikke skal have held til at spænde ben for”, skriver folketingskandidat Brian Mikkelsen og medlem af Europa-Parlamentet Bendt Bendtsen i et fælles debatindlæg.
De Konservative skyder nu på Scandlines for at forsinke projektet, da rederiet, indtil Femern-forbindelsen er færdig, har en god overskudsgivende forretning på færgedriften mellem Rødby og Puttgarten. Den faste forbindelse vil betyde voldsom konkurrence for Scandlines.
”Det er klart, at for hver måned eller år, den faste forbindelse forsinkes, ruller der masser af kroner ind kassen hos Scandlines. Derfor fortsætter rederiet deres konstante klager og politiske lobbyarbejde mod den faste forbindelse i håbet om at forhale åbningen yderligere. Derfor er vigtigt, at vi nu står fast og ikke giver efter for klagesangen”, skriver de to konservative politikere.
Brian Mikkelsen og Bendt Bendtsen ønsker en debat om, at Scandlines skal være det eneste rederi, der må sejle mellem Rødby-Puttgarden.
Det er dog ikke Scandlines alene, der er med til at forsinke projektet. Tyske protestgrupper kæmper også imod med næb og klør. Samtidig er togforbindelsen og anlægsarbejderne på den tyske landside af Femern Bælt endnu ikke faldet på plads. Det er et spørgsmål om infrastrukturen i Tyskland når at blive færdig til åbningen, der er planlagt til 2021.
Desuden er der fra forskellig side rejst spørgsmål ved, om beregningerne af forbindelsens økonomi i det hele taget holder, da de bygger på ældre tal samt forudsætter at priserne for passage af Storebæltsbroen samt færgebilletter over bæltet ikke sænkes.
I øjeblikket ønsker flere partier i Folketinget at sænke priserne for pendlere over Storebælt. Scandlines har varslet, at man er parat til æt sænke prisen for færgeoverfarten og fortsætte driften også efter etablering af tunnellen. Det er nogle af de ting, der kan få hele økonomien i projektet til at vælte.
Lige nu ser det ud til at åbningen af forbindelsen ikke bliver i 2021, men forsinkes med et par år. Her spiller klagerne over projektet fra Scandlines side samlet set en mindre rolle.
Kilde: TV2/Øst