Piratangreb i Vestafrika et stort problem
Der er nu langt flere piratangreb i Guineabugten ud for Vestafrika end i Adenbugten ud for Somalia i Østafrika. Danske rederier bruger en milliard kroner årligt på at undgå pirater ved Vest- og Østafrika. Alene ved Vestafrika er der årligt cirka 500 havneanløb med dansk-kontrollerede skibe, vurderer Danmarks Rederiforening.
”Havnefaciliteterne og infrastrukturen er ikke veludviklede i den her region. Tankskibe må ligge og vente i flere uger på at losse og laste. Og det er især i en skib-til-skib operation, at skibet bliver sårbart”, siger Maria Bruun Skipper, underdirektør i Danmarks Rederiforening.
Der befinder sig hele tiden mellem 10 og 35 danske skibe i Guineabugten, og det er alle typer skibe lige fra fragtskibe til olietankskibe og pramme, som losser og laster i regionens havne.
Piraterne stjæler penge og værdier på skibene og ikke mindst brændstof. Der er ikke nogen beskyttelse imod piraterne, så rederierne investerer i sikkerhedssystemer, der skal hjælpe besætningen i tilfælde af et angreb. Desuden bruger rederierne flere penge på brændstof, fordi skibene er nødt til at sejle hurtigt igennem farvandet.
Ifølge IMO’s oplysninger var der 45 piratangreb i Guineabugten i 2014, men reelt er der langt flere piratangreb. Det er nemlig ikke alle hændelser, der bliver indrapporteret.
”Der er mange, der ikke anmelder, fordi de frygter, at skibet kan blive forsinket, mens sagen bliver undersøgt”, siger Maria Bruun Skipper. Desuden stiger forsikringspræmien, hvis man anmelder et angreb.
Samme problem med pirater har man i øvrigt i Det Sydkinesiske Hav, hvor der ifølge organisationen ReCAAP var 23 piratangreb i 2014.
Kilde: dr.dk