Panamakanalen vigtigere for danske skibe
Panamakanalen, som for godt et år siden indviede et helt nyt løb til langt større skibe, er en vigtig transportvej for verdenshandlen. Derfor glæder kanalen sig også over, at danskflagede skibe i stigende grad bruger genvejen mellem Stillehavet og Atlanten.
”Udbygningen er imponerende og der er ingen tvivl, om at det fremmer verdenshandlen med adgang for større skibe på tværs af Panamatangen. Trafiktallene for udvidelsen tyder på, at rederne har taget kanalens muligheder for at håndtere større skibe til sig. De nye muligheder er jeg sikker på, at også danske rederier vil udnytte,” siger Jakob Ullegård, direktør i Danske Rederier, der netop har mødt repræsentanter for kanalen og besøgt de nye Cocoli-sluser på Stillehavssiden under en privat rejse.
Panama Canal Authorities kan melde, at hvor danskflagede skibe i hele 2016 havde 137 gennemsejlinger af kanalen, så tegner 2017 til at blive langt større. I første halvår af 2017 frem til 20. juni havde de danskflagede skibe således brugt kanalen hele 117 gange, og dermed peger pilen opad.
”I det første år flyder mere af containertrafikken gennem den udvidede kanal, og tilsvarende gælder LPG og LNG. Når det kommer til Danmark forbliver Maersk Line en af vores største brugere af kanalen. Med både tanker og tørlast er eksempelvis Norden også en vigtig kunde til kanalen. Panamakanalens lodser bruger tilmed dansk præcisisionsudstyr hver eneste dag, når de hjælper skibe igennem kanalen og sluserne,” siger Panamakanalens CEO Jorge L. Quijano i forbindelse med Danske Rederiers besøg.
Det er 100 år siden af Danmarks største rederi benyttede sig af Panamakanalen for første gang. Det var skibet 'Anne Mærsk', der den 19. juni 1917 gik ind i kanalen. Turen tager i dag typisk 8-10 timer, den gang var Mærsk-skibet først færdig med kanalturen efter fire dage.
Kilde: Danske Rederier