OSK-ShipTech skal designe ny færge
OSK-ShipTech skal som led i projektet med arbejdstitlen ”Trailercat” designe en ny færge, der kan lastes fra skibssiden i stedet for stævnen eller agterstavnen. Det er et af 14 projekter under Blue InnoShip, der vil bruge 117 millioner kroner på nye miljørigtige løsninger til skibsfarten.
”Vi håber, at vi med det nye projekt kan være med til at sætte nye og højere standarder rundt om i verden”, siger Anders Ørgård Hansen, direktør for OSK-ShipTech.
Projektet går ud på at åbne skibet i siden i stedet for i stævnen eller agterstavnen. Det vil give hurtigere lastning og losning, og det vil dermed forkorte den tid, færgen ligger i havn, hvilket er vigtigt for miljøet, siger Kåre Press-Kristensen, seniorrådgiver ved Det Økologiske Råd:
”Hvis man kunne sætte havnetiden ned fra 30 til 20 minutter, vil man reducere forureningen i havnen med en tredjedel. Der er også et større perspektiv i det end at forurene mindre ved overfarten. Det er i havnen, skibene er tættest på folks lunger. Det element hører også med”.
Kilde: Metal Supply/jp.dk