Maersk navngiver sit største metanol-drevne containerskib
Med en kapacitet på 17.480 teu er Berlin Maersk det hidtil største metanol-drevne dual-fuel containerskib - og det første i en serie på seks - som det danske rederi får bygget på Hyundai Heavy Industries i Sydkorea.
Berlin Maersk blev navngivet på værftet i Sydkorea 18. juni. Foto: Maersk
Det nye containerskib blev navngivet ved en ceremoni på værftet i dag, onsdag.
Skibet vil blive indsat på Maersk´ AE3 rute mellem det østlige Asien og Nordeuropa med første havneanløb i Shanghai den 7. juli.
Skibet er designet som de 12 i Ane Maersk klassen. Den eneste forskel er en større skibsbredde, der gør det muligt at medtage flere containere.
"Vi er glade for nu at begynde modtagelsen af skibene i Berlin Mærsk-serien. Siden vi i 2021 besluttede at bestille vores første metanol-drevne dual-fuel-skib, er der sket meget – og mange andre rederier har ligeledes investeret i denne fremdriftsteknologi. Vores nye Berlin Mærsk-klasse bygger videre på det fundament, vi lagde med Laura Mærsk og senere Ane Mærsk-klassen. Serien er et klart udtryk for vores vedvarende fokus på innovation og optimering – og sætter en ny standard for effektivitet i branchen,” udtaler Ole Graa Jakobsen, Head of Fleet Technology hos Maersk.
Alle seks skibe i den nye serie vil blive leveret i år og vil alle sejle under dansk flag.
-emte