OSK Design lokker med koncept til nye arktiske fregatter

Danske OSK Design vil med et egenfinansieret koncept-design på en ny, avancerete arktiske fregatter sætte skub i processen om af afløsere til de eksisterende inspektionsskibe, som Arktisk Kommando benytter i Nordatlanten.

OSK Design koncept til en ny arktisk fregat til Søværnet.. Foto: OSK Design

Den historisk store rammebevilling på 143 mia. kr. over de næste ti år til en modernisering af det danske forsvar er på plads. Og nu vil det danske skibsdesignfirma OSK Design lokke Forsvaret ud af busken med præsentationen af et egenfinansieret koncept-design på en mulig afløser, for de fire skibe i Thetis-klassen, der har patruljeret Nordatlanten og Grønland i nu 30 år.

“Forsvaret har ikke endnu taget stilling til projektet om arktiske fregatter, men vi har bare prøvet at at sætte skub i diskussionen ved at komme med et forslag,” siger Lars Povl Jensen, Head of Defence i OSK Design til Maritime Danmark.

Koncept-designet er udarbejdet ved at tage de funktionaliteter, der allerede i dag er i Thetis-klassen og toppet op med nye ønsker:

“Hvis man trækker lidt ud af debatten er det sådan set ikke så svært at gætte sig til, hvad vi tror Forsvaret gerne vil have løst af opgaver i omkring i Nordatlanten og Grønland,” siger Lars Povl Jensen.

OSK Design forestiller sig et skib på 125 meter, der ifølge Lars Povl Jensen, er det længste, hvis skibet skal kunne gå ind i de grønlandske havne.

Skibet er designet til at kunne udføre en bred vifte af opgaver året rundt i isfyldte farvande med en maks-hastighed på over 23 knob.

Koncept-designet kan rumme både defensive og offensive våbensystemer og har plads til mellem 60 og 125 personer om bord afhængig af opgaven.

“Skibet er designet l at rumme forskellige modulære systemer og lagre, såsom ACTAS ASW-systemet, mineudlægningsmoduler, olieudslipsbomme og udstyr til Arctic Standby Force, hvilket giver mulighed for missionsspecifik tilpasning. Med sin store, modulopbyggede missionsbugt kan dette fartøj tilpasses til anti-ubådskrigsførelse (ASW), overflade- og luftovervågning, opretholdelse af suverænitet, eftersøgning og redning, katastrofehjælp og forbedret selvforsvar,” skriver OSK Design i en pressemeddelelse.

Er det almindeligt, at i selv finansierer det første design-udkast?

“Nej, det er det ikke - men vi har gjort det for at vise Forsvaret hvad vi kan - og for at vise det ude omkring i verden,” siger Lars Povl Jensen.

Men der er alene tale om et koncept, understreger han

Derfor vil OSK Design i praksis starte helt fra bunden igen, hvis Søværnet skulle bide på. Og så venter en mangeårig proces.

“Vi vil meget gerne hjælpe Søværnet med dyrke brugerkravene frem, og så følger en lang proces omkring først koncept-design, så basic-design - derefter udbud til værfter - og detailed-design. Herefter skal skibene bygges og siden udrustes. Det vil tage omkring otte år,” siger Lars Povl Jensen. I bedste fald lidt hurtigere.

“Det er en lang proces, og det er også derfor vi forsøger at skubbe lidt til processen. Vi skal snart i gang med de første og indledende studier, hvis Søværnet vil have nye skibe klar i 2030 eller 2032”.

Spørgsmålet er så, om Forsvaret overhovedet vil prioritere afløsere for de 30 år gamle inspektionsskibe.

DR Nyheder kunne i april i år afsløre, at Forsvaret i stedet for at bygge nye arbejder med planer om at levetidsforlænge de fire skibe i Thetis-klassen, så de skal kunne fortsætte i de næste 20 år.

“Jeg troede faktisk det var en joke, første gang jeg hørte det,” sagde Finn Bæk Karlsson, der er eskadrens fællestillidsrepræsentant, dengang til DR.

“Det holder ikke, at danske soldater skal sejle i verdens farligste farvand i skibe, der er 40-45 år gamle, “ tilføjede han.

Om det kommer til at ske - eller om der skal bygges nye skibe - er nu op til forligspartiernes forhandlinger om, hvordan de 143 ekstra milliarder skal bruges.

Forhandlingerne starter til efteråret.

Relateret indhold

14.06.2024Maritimedanmark.dk

Containerrater forsætter med at stige

14.06.2024Maritimedanmark.dk

Stor tysk ordre til Vestas

05.06.2024Maritimedanmark.dk

Udbuddet af nyt avanceret forskningsskib sat i gang

05.06.2024Maritimedanmark.dk

Ammoniak-drevet container-skibsdesign har modtaget principgodkendelse

03.06.2024Maritimedanmark.dk

Vestas skal navngive Maersk nye metanol-skib

23.05.2024Maritimedanmark.dk

Cadeler skriver kontrakt på endnu et vindskib

08.05.2024Maritimedanmark.dk

Svitzer udvider igen sin flåde i Brasilien

01.05.2024Maritimedanmark.dk

Ny chiliensk isbryder på prøvesejlads

Jobmarked

Se alle

Skoleskibet Danmark

Skoleskibet DANMARK søger maskinchef

MARTEC søger Maskinchef/ Enemester til Skoleskibet DANMARK som periodevis skal arbejde i land på MARTEC.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

25.06.2024

Northern Survey ApS

Northern Survey ApS søger 3. Mester/Juniormester

Northern Survey er et veletableret dynamisk rederi, baseret på mange års erfaring inden for offshore branchen. Til vores dieselelektriske MPSV skibe Northern Maria og Northern Victoria søger vi snarest muligt en 3. mester/juniormester.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Northern Survey ApS

Northern Survey ApS søger Maskinchef

Northern Survey er et veletableret dynamisk rederi, baseret på mange års erfaring inden for offshore branchen. Til vores dieselelektriske MPSV skibe Northern Maria og Northern Victoria søger vi snarest muligt en maskinchef.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Northern Survey ApS

Northern Survey ApS søger 1./2. Mester

Northern Survey er et veletableret dynamisk rederi, baseret på mange års erfaring inden for offshore branchen. Til vores dieselelektriske MPSV skibe Northern Maria og Northern Victoria søger vi snarest muligt en 1. mester.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

MARPRO Search & Selection

Area Sales Manager - Hans Jensen Lubricators A/S

On behalf of Hans Jensen Lubricators A/S – G&O Maritime Group, MARPRO Group is looking for an Area Sales Manager.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

SEA HEALTH & WELFARE

Arbejdsmiljøkonsulent i Søfartens Arbejdsmiljøtjeneste

Har du passion for arbejdsmiljø, og kan du gøre en forskel for de søfarende i den danske handelsflåde?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ROYAL ARCTIC LINE

Royal Arctic Line A/S søger teknisk inspektør i Nuuk

Bliv en del af et dynamisk team og tag del i driften af rederiets skibe som teknisk inspektør! Du vil få en nøgleposition i vores team med ansvar for udførelse af teknisk og driftsmæssige vedligehold, tilsyn med og inspektion af skibe og andet udstyr, alt imens du bidrager til vores fælles mål og understøtter vores kerneydelse.

Område

Grønland

Ansøgningsfrist

25.06.2024

Svendborg Kommune, Havn Færge- og Sundfart

Færgen Højestene søger snarest en eller flere venlige og løsningsorienteret kystskippere eller styrmænd af 4. grad til timeafløsning.

Vil du have den smukkeste udsigt året rundt? Kan du føre færgen stabilt og i al slags vejr? Kan du give en god service til både øboere og turister?

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Svendborg Kommune, Havn Færge- og Sundfart

Færgen Højestene søger snarest en venlig og løsningsorienteret skibsfører til fast stilling, der kan pakke færgen og føre den sikkert i havn

Vil du have den smukkeste udsigt året rundt? Kan du føre færgen stabilt og i al slags vejr? Kan du give en god service til både øboere og turister?

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Ærøfærgerne

Transportdirektør

Er du Ærø Kommunes nye transportdirektør?

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

08.08.2024

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

Marstal Navigationsskole
Kursus
GMDSS (GOC)

Kurset henvender sig til alle, som skal betjene GMDSS radioudstyr på skibe eller andet, godkendt til A2, A3 eller A4 (MF/HF m.m.)

Dato

06.06.2024

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

Marstal Navigationsskole
Kursus
Genopfriskning af Søsikkerhedskursus - Basic Safety Training – STCW-A-AI/1-1

Hvis det er ved at være 5 år siden, du fik dit kursus i Søsikkerhed, så kan du nu få det genopfrisket.

Dato

22.08.2024

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark