OSK Design lokker med koncept til nye arktiske fregatter

Danske OSK Design vil med et egenfinansieret koncept-design på en ny, avancerete arktiske fregatter sætte skub i processen om af afløsere til de eksisterende inspektionsskibe, som Arktisk Kommando benytter i Nordatlanten.

OSK Design koncept til en ny arktisk fregat til Søværnet.. Foto: OSK Design

Den historisk store rammebevilling på 143 mia. kr. over de næste ti år til en modernisering af det danske forsvar er på plads. Og nu vil det danske skibsdesignfirma OSK Design lokke Forsvaret ud af busken med præsentationen af et egenfinansieret koncept-design på en mulig afløser, for de fire skibe i Thetis-klassen, der har patruljeret Nordatlanten og Grønland i nu 30 år.

“Forsvaret har ikke endnu taget stilling til projektet om arktiske fregatter, men vi har bare prøvet at at sætte skub i diskussionen ved at komme med et forslag,” siger Lars Povl Jensen, Head of Defence i OSK Design til Maritime Danmark.

Koncept-designet er udarbejdet ved at tage de funktionaliteter, der allerede i dag er i Thetis-klassen og toppet op med nye ønsker:

“Hvis man trækker lidt ud af debatten er det sådan set ikke så svært at gætte sig til, hvad vi tror Forsvaret gerne vil have løst af opgaver i omkring i Nordatlanten og Grønland,” siger Lars Povl Jensen.

OSK Design forestiller sig et skib på 125 meter, der ifølge Lars Povl Jensen, er det længste, hvis skibet skal kunne gå ind i de grønlandske havne.

Skibet er designet til at kunne udføre en bred vifte af opgaver året rundt i isfyldte farvande med en maks-hastighed på over 23 knob.

Koncept-designet kan rumme både defensive og offensive våbensystemer og har plads til mellem 60 og 125 personer om bord afhængig af opgaven.

“Skibet er designet l at rumme forskellige modulære systemer og lagre, såsom ACTAS ASW-systemet, mineudlægningsmoduler, olieudslipsbomme og udstyr til Arctic Standby Force, hvilket giver mulighed for missionsspecifik tilpasning. Med sin store, modulopbyggede missionsbugt kan dette fartøj tilpasses til anti-ubådskrigsførelse (ASW), overflade- og luftovervågning, opretholdelse af suverænitet, eftersøgning og redning, katastrofehjælp og forbedret selvforsvar,” skriver OSK Design i en pressemeddelelse.

Er det almindeligt, at i selv finansierer det første design-udkast?

“Nej, det er det ikke - men vi har gjort det for at vise Forsvaret hvad vi kan - og for at vise det ude omkring i verden,” siger Lars Povl Jensen.

Men der er alene tale om et koncept, understreger han

Derfor vil OSK Design i praksis starte helt fra bunden igen, hvis Søværnet skulle bide på. Og så venter en mangeårig proces.

“Vi vil meget gerne hjælpe Søværnet med dyrke brugerkravene frem, og så følger en lang proces omkring først koncept-design, så basic-design - derefter udbud til værfter - og detailed-design. Herefter skal skibene bygges og siden udrustes. Det vil tage omkring otte år,” siger Lars Povl Jensen. I bedste fald lidt hurtigere.

“Det er en lang proces, og det er også derfor vi forsøger at skubbe lidt til processen. Vi skal snart i gang med de første og indledende studier, hvis Søværnet vil have nye skibe klar i 2030 eller 2032”.

Spørgsmålet er så, om Forsvaret overhovedet vil prioritere afløsere for de 30 år gamle inspektionsskibe.

DR Nyheder kunne i april i år afsløre, at Forsvaret i stedet for at bygge nye arbejder med planer om at levetidsforlænge de fire skibe i Thetis-klassen, så de skal kunne fortsætte i de næste 20 år.

“Jeg troede faktisk det var en joke, første gang jeg hørte det,” sagde Finn Bæk Karlsson, der er eskadrens fællestillidsrepræsentant, dengang til DR.

“Det holder ikke, at danske soldater skal sejle i verdens farligste farvand i skibe, der er 40-45 år gamle, “ tilføjede han.

Om det kommer til at ske - eller om der skal bygges nye skibe - er nu op til forligspartiernes forhandlinger om, hvordan de 143 ekstra milliarder skal bruges.

Forhandlingerne starter til efteråret.

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

05.12.2025Maritimedanmark.dk

Molslinjen kontraherer tredje el-hurtigfærge

03.12.2025Maritimedanmark.dk

Rotorsejl monteres for første gang på VLCC´ere

25.11.2025Maritimedanmark.dk

Rohde Nielsen tager levering af Hermod R

22.11.2025Maritimedanmark.dk

Stena Line navngiver hybridfærgen Stena Futura i Belfast

18.11.2025Maritimedanmark.dk

MSC bestiller to nye krydstogtskibe til 13 mia. kr. stykket

13.11.2025Maritimedanmark.dk

Læger uden Grænser vender tilbage til Middelhavet

10.11.2025Maritimedanmark.dk

Searoad 1 søsat fra Flensborgs Skibsværft

07.11.2025Maritimedanmark.dk

Første stål skåret til Mercy Ships’ nye hospitalskib

Jobmarked

Se alle

Småøernes Færgeselskaber

Aalborg Kommune søger skibsfører til Færger

Aalborg Kommune søger en skibsfører til varetagelse af sejlads ved overfarterne Hals-Egense og Aalborg-Egholm. Færgedrift er en del af infrastrukturen i Aalborg Kommune og formålet med den er at sørge for forbindelse for biler, passagerer og gods på de to overfarter. I det daglige løses opgaverne på færgerne af personalet i samarbejde med overfartslederen.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

31.12.2025

UFD/NIRAS

Maritim Rådgiver til The International Maritime Organization (IMO)

Spændende stilling som Maritim Rådgiver til The International Maritime Organization (IMO)

Ansøgningsfrist

16.12.2025

Ærøfærgerne

Ærøfærgerne søger skibsmaskinist af 1. grad til ruten Ærøskøbing / Svendborg.

Ved Ærøfærgerne hjælper vi hinanden på tværs af faggrænser og vores fælles prioritet er at give vores passagerer en tryg, sikker og behagelig overfart.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hans Følsgaard A/S

Key Account Manager / New Business Developer – MarineTech

Vil du drive teknisk salg til den maritime containerindustri – og være med til at udvikle fremtidens el-tekniske løsninger?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Danish Pilot Service

Danish Pilot Service ApS søger havnelodser til Skagen & Frederikshavn.

Danish Pilot Service er Danmarks største private lodseri, og vi har travlt med vores havnelodsninger. Vi er en dynamisk virksomhed med en flad struktur, højt til loftet og et hold af erfarne og dygtige lodser.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Company Security Officer - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the stipulated level of knowledge required for candidates training as a Company Security Officer (CSO) in accordance with the stated minimum requirements for the Issue of Certificates of Proficiency for Company Security Officers as specified in MSC/Crirc.1154. This course is developed in accordance with the International Maritime Organisation (IMO) Model Course 3.20.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Disciplinary and Grievance (E-learning course - afholdes løbende)

This course will help you understand the typical process followed within the workplace when it comes to disciplinary and grievance. It will also provide you with some good practice that you, as a manager, can adopt in order to mitigate the need to invoke either of these procedures.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Display Screen Equipment (E-learning course - afholdes løbende)

This course contains information for the safe use of display screen equipment in the workplace and at home. It is suitable for everyone who uses this type of equipment and contains an assessment of the workstation. The assessment will give the user a full understanding of the potential hazards involved and how to assess whether or not they are at risk.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

01.01.2026

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course