Op og ned for Nordic Shipholding
Nordic Shipholding måtte notere et fald i omsætningen i andet kvartal, men overskuddet efter skat steg en lille smule til 994.000 dollar mod 985.000 dollar i samme kvartal 2015. Omsætningen dalede til 10,1 millioner dollar mod 10,5 millioner i andet kvartal sidste år.
”På trods af det vigende fragtmarked i 2. kvartal 2016, steg selskabets egenkapital med 2,5 million dollar i 1. halvår 2016. Det svagere fragtmarked forventes at fortsætte i resten af 2016, og har foranlediget en nedjustering af forventningerne til resultatet for 2016. I 2. kvartal tilendebragtes en problemfri overførsel af den kommercielle drift af de fem handysize tankskibe”, siger bestyrelsesformand Knud Pontoppidan.
Årets første halvår, der endte den 30. juni 2016, viste et resultat efter skat på 2,5 millioner dollar mod 3,7 millioner i samme periode sidste år. Den svagere indtjening kan henføres til lavere TCE indtægter for skibene i de forskellige handysize pools samt højere driftsomkostninger.
Omsætningen for førstehalvår 2016 faldt med 2,5 millioner dollar fra 23,3 millioner i2015 til 20,8 millioner dollar. Skibenes driftsudgifter steg i 1. halvår 2016 til 7,6 millioner dollar fra 7,0 millioner i samme periode 2015). Stigningen kan primært henføres til forøgede udgifter til reservedele og vedligehold af skibene såvel som mandskabsudgifter.
I perioden 30. juni 2015 og 30. juni 2016, steg egenkapitalen fra 34,2 millioner dollar til 46,6 millioner som resultat af akkumuleret indtjening og tilbagebetaling af lån. Tilsvarende steg solvensgraden fra 25,8 % til 35,8 % i løbet af perioden.
Med henvisning til de vigende udsigter for resten af 2016, har bestyrelsen nedjusteret forventninger til 2016, som tidligere indikeret i Årsrapporten for 2015.
Med udgangspunkt i de respektive kommercielle managers’ opdaterede forventninger, forventer selskabet et resultat før skat på 2,0-4,0 millioner dollar mod tidligere 7,0-9,0 millioner.
Disse justerede forventninger til 2016 tager ikke højde for eventuelle yderligere tilbageførsel af tidligere foretagne nedskrivninger eller eventuelle nedskrivninger af den regnskabsmæssige værdi af skibene, da sådanne ikke forventes.
Kilde: Nordic Shipholding