Ønsker fri sejlads i det arktiske område
Dansk søfart ønsker et frit og åbent marked i det arktiske område, samt at der i IMO-regi bør udvikles regler for sikker sejlads, arktisk navigation mv. Rederiforeningen har på et møde med EU-kommissionen understreget de danske ønsker.
EU-kommissionen har for nylig offentliggjort en rapport om Arktis som led i udviklingen af en EU-strategi for det arktiske område. Danmarks Rederiforeningen har i den forbindelse afholdt møde med Kommissionen, med henblik på at sikre opmærksomhed på de betydelige skibsfartspolitiske interesser i Arktis.
På mødet understregede Rederiforeningen, at de danske rederier ønsker et frit og åbent marked i det arktiske område, samt at der i IMO-regi bør udvikles regler for sikker sejlads, arktisk navigation mv.
Ifølge Kommissionen er der nu global konsensus om, at der med tiden vil opstå en åbning i Arktis, hvorved der eksempelvis vil kunne skæres ca. 10 dage af en sejlads til Japan. Der vil dog ikke være et marked for skibsfart i det arktiske område i samme øjeblik, som isen tillader adgang. Det skyldes, at der foreligger et omfattende arbejde i forhold til udarbejdelse af søkort mv.
Kommissionen forventer derfor, at sejlads i det arktiske område først vil være mulig på mellemlang sigt (omkring 2030), idet tidshorisonten naturligvis er behæftet med betydelig usikkerhed.
For at skabe de bedst mulige rammebetingelser for europæisk skibsfart arbejder Kommissionen dog allerede nu for, at følgende hovedprincipper tillægges vægt: Ikke-diskrimination, uskadelige passage, og fri navigation. UNCLOS og IMO-regelsættet vil ifølge Kommissionen være grundlæggende i denne forbindelse.
Kilde: Danmarks Rederiforening