Ø-pas er blevet mega-succes

Det ligner et almindelig pas, men ø-passet skal blot minde turister om, hvad danske øer kan byde på. Og det er blevet en mega-succes. Turister har revet 47.000 pas ned fra hylderne på færger og turistkontorer.

Unik oplevelse på Mandø - østerssafari med hestevogn. Foto: Mandø Event..

”I første omgang fik vi trykt 20.000 eksemplarer af ø-passet, og de var væk i løbet af 14 dage. Sådan er det blevet ved, hver gang vi har genoptrykt passet. Det hele er revet væk. Jeg har fra begyndelsen haft en god fornemmelse af projektet, men at det skulle blive så succesfuldt, havde jeg ikke i mine vildeste fantasi forestillet mig. Vi får tilbagemeldinger fra turister, der siger, at de har besøgt øer, udelukkende fordi de har set dem i passet, og så virker det jo lige præcis efter hensigten,” fortæller Britta Leth, ø-turismeambassadør i Sammenslutningen af Danske Småøer og udvikler af ø-passet.

Ø-passet indeholder oplysninger om de utallige tilbud på danske øer og det bliver nu genoptrykt og videreudviklet med hjælp fra et økonomisk tilskud fra Erhvervsministeriet.

Den næste version bliver genoptrykt i såvel en dansk som en tysk version i sammenlagt 180.000 eksemplarer. Desuden bliver der udviklet en digital version af ø-passet, der bliver kædet sammen med bookingportalen Dansk Ø-ferie. Dermed bliver det muligt for danske og udenlandske turister at booke både transport, ophold og oplevelser på småøerne via bookingportalen, hvilket øger øernes synlighed.

”Mange danskere er slet ikke bekendt med de danske småøers fantastiske turismeprodukt. Derfor glæder det mig, at der inden for kort tid kommer oplevelser fra 27 danske småøer på hylderne i Dansk Ø-ferie. Det vil alt andet lige udbrede kendskabet til øerne og på længere sigt forhåbentlig resultere i øget jobskabelse, bosætning og turisme i nogle af Danmarks yderområder,” siger Lindy Kjøller, salgs- og marketingchef i rederiet Færgen, der står bag Dansk Ø-ferie.

Arbejdet med ø-passet er et nationalt forankret projekt, som netop er blevet støttet med knap 1,2 millioner kroner af Landdistrikternes Forsøgspulje under Erhvervsministeriet. Ligeledes støtter både VisitDenmark, Dansk Kyst & Naturturisme og Færgesekretariatet op omkring projektet.

Kilde: Færgen & Dansk Ø-ferie

Artikler

28.05.2023| Maritimedanmark.dk

Industri

De leverer løsninger til bæredygtig skibsdrift med succes

Green Instruments, der udvikler løsninger til måling af miljøbelastningen fra containerskibe, tankskibe, krydstogtskibe m.m. oplevede en markant vækst i 2022.

27.05.2023| Maritimedanmark.dk

Havne

Kriseramt havn fik mio-underskud i 2022

Det sidste år som selvstyrehavn gav et underskud på 13,7 mio. kr. i Hanstholm Havn, men i år er der udsigt til driftsoverskud.

27.05.2023| Maritimedanmark.dk

Shipping

NGO´er advarer mod russisk arktis-sejlads

Rusland har meldt ud, at man forventer at påbegynde sejladser af den Nordlige Sørute mellem Asien og Europa fra 2024, og det bekymrer Clean Arctic Alliance, der frygter for en acceleration af afsmeltningen af Arktis.

26.05.2023| Maritimedanmark.dk

Shipping

MSC har købt ind til CO2 fri sejlads under jomfrurejse fra København

Når MSC Euribia drager ud på sin jomfrurejse vil der være fyldt 400 tons bio-LNG på tankene for at vise, at det er muligt at sejle selv de største krydstogtskibe uden at udlede drivhusgasser.

26.05.2023|Poul Breil-Hansen, Redaktør SCM.dk, Maritimedanmark.dk

Havne

Styrk cybersikkerheden: Danske havne- og logistikvirksomheder skal forbedre deres digitale forsvar

En ny rapport understreger, at cyberkriminalitet udgør den største trussel mod danske havne- og logistikvirksomheder. Risiciene forstærkes, når virksomhederne implementerer nye 4.0-teknologier som kunstig intelligens og big data. Der er derfor et presserende behov for øget fokus på it-sikkerhed og robusthed allerede i de tidlige stadier af digitaliseringsprocessen. En ekspert præsenterer her tre anbefalinger til at imødegå udfordringerne.

26.05.2023| Maritimedanmark.dk

Frivagten

Bilskibe for dyre: Renault propper tre i en

Det er blevet for dyrt at transportere nye biler på de ellers dertil indrettede bilskibe, mener Renault.

Copyright 2023