Nyt krydstogtskib skrev grøn historie
For første gang nogensinde sejlede et krydstogtskib ind og ud af Norges berømte og Verdensarv-beskyttede Geirangerfjor helt lydløst og uden at udlede så meget som et gram CO2. Den historiske sejlads blev foretaget på batteridrift af Havila Kystrutens nyeste skib.
Havila Castor sparede som det første krydstogtskib nogensinde, Geirangerfjorden for forurenende udledninger. Foto: Havila Kystruten..
“Det var en mærkedag for os. Vi beviste, at vi kan levere på de fremtidige krav fra myndighederne,” siger adm. dir. Bent Martini, Havila Kystruten.
Havila Castor kan sejle på batterikraft i op til fire timer. Tre var dog nok for at komme ind og ud af fantastiske fjord.
“Vi brugte lige i overkanten af 60 pct. af batteriets kapacitet på denne sejlads, og det fortælles os, at fire timers sejlads på batteridrift helt klart kan lade sig gøre,” siger direktøren, der dog ønsker sig mere landstrøm i havnene i de norske fjorde for at kunne benytte batteridrift endnu mere.
Det norske Storting har vedtaget en lov om, at færger og krydstogtskibe skal sejle udslipsfrit i de norske verdensarvsfjorde så snart, det er teknisk muligt og senest inden 2026.
Havila Castor, der er udstyret med verdens største batteripakke på et passagerskib på 6,1 MWh-batteripakke, blev leveret fra det tyrkiske værft i april. Og i modsætning til søsterskibet Havila Capella - lykkedes det for Havila at holde finansieringen af Havila Castor fri af russiske interesser og dermed undgå de sanktioner, der foreløbig har aflyst alle sejladser med Havila Capella.
Kilde: Havila Kystruten.
