Nyt dansk forskningsskib tager form

I næste måned går den detaljerede designfase af det kommende danske havforskningsskib Dana V i gang hos Dansk Dana Konsortium . Skibet skal erstatte det nuværende 42 år gamle forskningsskib, Dana IV, der går på pension om få år.

Grafik: DTU.

Den 6. januar tildelte DTU kontrakt på design af det nye Dana V til Dansk Dana Konsortium (DDK), som består af de to store skibsingeniørvirksomheder Knud E. Hansen og Odense Maritime Technology (OMT).

Det unikke ved det kommende nye havforskningsskib, Dana V, er, at det skal designes og bygges til bedst muligt at understøtte både marin forskning, maritim forskning, teknologisk innovation samt undervisning. Det indebærer, at skibet skal rumme både specialdesignede laboratorier og unikke test- og uddannelsesfaciliteter. Design- og byggeprocessen rummer også sin egen mulighed for uddannelse.

Dana V’s multidisciplinære profil er unik i denne klasse. Ønskerne skal indfries ved at udstyre skibet med et stort multidæk, hvor der kan på-boltes op til 4 stk. 20’-containere eller en lang række specialudstyr og kombinationer heraf.

Kombinationen af trawlbane i siden og stort frit dæk er også unik, da skibet så kan f.eks. fiske, samtidig med at der er specialudstyr ombord på multidækket. Det åbner mulighed for at kombinere forskellige togtprogrammer.

En A-ramme i fuld skibsbredde skal kunne bruges ved udsætning af udstyr agterud. Til udsætning over siden og agterud, kan der monteres diverse udsætningsarrangementer på multidækket. Udstyr, der skal håndteres fra multidækket, kunne f.eks. være ROV (remotely operated vehicle, undervandsmonitorering), AUV’er, Piston Cores, bøjer, og udstyr til geologiske undersøgelser.

Desuden kan man benytte en side-hangar til udsætning og ”recovery” af udstyr under vejrbeskyttede forhold med direkte adgang til specialværksteder.

Skibet bliver udstyret med det nyeste inden for videnskabelige ekkolod med op til 6 forskellige frekvenser, samt state of the art-videnskabelige multibeam-ekkolod og sonar til undersøgelser i vandsøjlen. Det kræver lav underwater radiated noise (URN), og minimeret bobble sweep down (BSD).

Kombinationen af lav URN og Polarklasse er også helt særlig, da der ikke er mange multidisciplinære forskningsskibe i Dana V’s størrelse med den kombination.

Skibet bliver også udstyret med DP-system, som er i stand til at holde skibet i position inden for få cm, afhængig af positioneringssystemets nøjagtighed. Monitering af havets levende ressourcer

Et af skibets kerneopgave er at kunne varetage de moniteringsopgaver, som DK er forpligtet til at gennemføre som del af EU’s Fælles Fiskeripolitik. I forhold til fiskemonitering bliver Dana V udstyret med en moderne instrumentpakke, der vil give et væsentlig løft i både datakvalitet og -mængde. På Dana V vil et moderne trawl-set-up med elektriske spil, 2 binger og en effektiv fiskeprocesseringsteknik, gøre det muligt at håndtere dataregistrering af store mængder fisk relativt hurtigt

Skibsingeniørerne i Dansk Dana Konsortium – også kaldet naval architects – tegner skibet fra bunden, så skibets design både inde og ude passer 100 procent til viften af opgaver. I samspil med kompetencerne hos danske værfter og udstyrsproducenter, vil skibet ifølge Jenny Braat blive et state of the art-eksempel på, hvad Danmarks stærke maritime industri er i stand til at levere.

”Jeg glæder mig utrolig meget til at følge både designfasen og selve byggeriet af Dana V. Projektet har været længe undervejs, og fra Danske Maritimes side har vi spillet en meget aktiv rolle i at synliggøre over for Folketinget, at netop et skib af denne type kan bruges til utrolig meget – udover selve forskningsdelen” siger Jenny Braat, CEO i Danske Maritime.

Dana V får ikke isbrydningsegenskaber, da forskningsskibets krav til mindsket Bubble Sweep Down og undervandsstøj ikke er forenelige med et isbryderdesign. Det bliver tilsigtet, at Dana V får klasse-notationen IMO Category B Polar Class 6 (PC6). Det giver Dana V lov til, i polarkodens område, at operere under is-forhold i henhold til skibets Polar-Manual. Det betyder, at skibet kan operere i 5/10-isdækket område med mellemtyk førsteårsis, som kan omfatte gamle is-indeslutninger.

For at opnå den klassenotation skal skibet forstærkes i skrog, ror, skrueaksel, propeller m.m., og der er en lang række andre krav, der skal opfyldes.

Designperioden a forventes at være afsluttet med udgangen af 2023.

Kilde: Danske Maritime

Relateret indhold

16.06.2024Maritimedanmark.dk

Sidste af tre nye kystvagtskibe navngivet

15.06.2024Maritimedanmark.dk

Bulkcarrier driver uden besætning i Det Røde Hav

06.06.2024Maritimedanmark.dk

NKT´s nye kabelskib kan operere på metanol

05.06.2024Maritimedanmark.dk

Udbuddet af nyt avanceret forskningsskib sat i gang

05.06.2024Maritimedanmark.dk

Ammoniak-drevet container-skibsdesign har modtaget principgodkendelse

03.06.2024Maritimedanmark.dk

Vestas skal navngive Maersk nye metanol-skib

23.05.2024Maritimedanmark.dk

Cadeler skriver kontrakt på endnu et vindskib

08.05.2024Maritimedanmark.dk

Svitzer udvider igen sin flåde i Brasilien

Jobmarked

Se alle

Skoleskibet Danmark

Skoleskibet DANMARK søger maskinchef

MARTEC søger Maskinchef/ Enemester til Skoleskibet DANMARK som periodevis skal arbejde i land på MARTEC.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

25.06.2024

Northern Survey ApS

Northern Survey ApS søger 3. Mester/Juniormester

Northern Survey er et veletableret dynamisk rederi, baseret på mange års erfaring inden for offshore branchen. Til vores dieselelektriske MPSV skibe Northern Maria og Northern Victoria søger vi snarest muligt en 3. mester/juniormester.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Northern Survey ApS

Northern Survey ApS søger Maskinchef

Northern Survey er et veletableret dynamisk rederi, baseret på mange års erfaring inden for offshore branchen. Til vores dieselelektriske MPSV skibe Northern Maria og Northern Victoria søger vi snarest muligt en maskinchef.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Northern Survey ApS

Northern Survey ApS søger 1./2. Mester

Northern Survey er et veletableret dynamisk rederi, baseret på mange års erfaring inden for offshore branchen. Til vores dieselelektriske MPSV skibe Northern Maria og Northern Victoria søger vi snarest muligt en 1. mester.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

MARPRO Search & Selection

Area Sales Manager - Hans Jensen Lubricators A/S

On behalf of Hans Jensen Lubricators A/S – G&O Maritime Group, MARPRO Group is looking for an Area Sales Manager.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

SEA HEALTH & WELFARE

Arbejdsmiljøkonsulent i Søfartens Arbejdsmiljøtjeneste

Har du passion for arbejdsmiljø, og kan du gøre en forskel for de søfarende i den danske handelsflåde?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ROYAL ARCTIC LINE

Royal Arctic Line A/S søger teknisk inspektør i Nuuk

Bliv en del af et dynamisk team og tag del i driften af rederiets skibe som teknisk inspektør! Du vil få en nøgleposition i vores team med ansvar for udførelse af teknisk og driftsmæssige vedligehold, tilsyn med og inspektion af skibe og andet udstyr, alt imens du bidrager til vores fælles mål og understøtter vores kerneydelse.

Område

Grønland

Ansøgningsfrist

25.06.2024

Svendborg Kommune, Havn Færge- og Sundfart

Færgen Højestene søger snarest en eller flere venlige og løsningsorienteret kystskippere eller styrmænd af 4. grad til timeafløsning.

Vil du have den smukkeste udsigt året rundt? Kan du føre færgen stabilt og i al slags vejr? Kan du give en god service til både øboere og turister?

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Svendborg Kommune, Havn Færge- og Sundfart

Færgen Højestene søger snarest en venlig og løsningsorienteret skibsfører til fast stilling, der kan pakke færgen og føre den sikkert i havn

Vil du have den smukkeste udsigt året rundt? Kan du føre færgen stabilt og i al slags vejr? Kan du give en god service til både øboere og turister?

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Ærøfærgerne

Transportdirektør

Er du Ærø Kommunes nye transportdirektør?

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

08.08.2024

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

Marstal Navigationsskole
Kursus
GMDSS (GOC)

Kurset henvender sig til alle, som skal betjene GMDSS radioudstyr på skibe eller andet, godkendt til A2, A3 eller A4 (MF/HF m.m.)

Dato

06.06.2024

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

Marstal Navigationsskole
Kursus
Genopfriskning af Søsikkerhedskursus - Basic Safety Training – STCW-A-AI/1-1

Hvis det er ved at være 5 år siden, du fik dit kursus i Søsikkerhed, så kan du nu få det genopfrisket.

Dato

22.08.2024

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark