Nyt boost til ammoniak-motor projekt
Innovationsfonden har besluttet at støtte udviklingen af en totakts-ammoniakdrevet motor til skibsbranchen gennem en investering i et konsortium med MAN Energy Solutions i spidsen, der skal have en motor klar i 2024.
Ud over MAN Energy Solutions består konsortiet af det danske firma Eltronic FuelTech, som leverer brændstofsystemer, Danmarks Tekniske Universitet (DTU) og et af verdens førende klassifikationsselskaber, DNV GL.
Målet for projekt er at udvikle, bygge og
demonstrere en skibsmotor i fuldskala på MAN Energy Solutions´ Research Centre Copenhagen, der kører på ammoniak, der er et af fremtidens mulige klimavenlige brændstoffer til skibsmotorer, fordi det ikke indeholder kulstof og dermed ikke frigiver CO2 ved forbrændring.
Ammoniak kan samtidig fremstilles ved hjælp af elektricitet fra bæredygtige energikilder og vil således heller ikke belaste klimaet ved fremstillingen.
Ud over rollen som projektkoordinator, vil MAN Energy Solutions også have ansvaret for brændstofindsprøjtning, forbrændingssystem og teknologi til efterbehandling af udstødningsgas samt motorkomponenter. MAN Energy Solutions vil også være ansvarlig for testfaciliteter og prøvekørsel af motoren, oplyser Innovationsfonden i en pressemeddelelse.
Eltronic FuelTech vil få ansvaret for motorens brændstofsystem, inklusive Fuel Valve Train og dens integration med tanke samt rensnings- og ventilationssystemer, mens DTU Kemiteknik vil være ansvarlig for at undersøge ammoniaks forbrændingskemi og Institut for Mekanisk Teknologi på DTU vil støtte projektet ved at overføre sin viden fra forskning med små ammoniakmotorer til store skibsmotorer, oplyser fonden.
DNV-GL vil få til til opgave at fastsætte sikkerhedsforskrifterne for brug af ammoniak om bord på skibe og være konsulent for den type spørgsmål hvor konstruktionen har betydning for sikkerheden.
MAN Energi Solution modtog i juni en testmaskine til brug ved udviklingen af den ammoniakdrevne og klimavenlige skibsmotor.
Kilde: Innovationsfonden.