Nye russiske isbrydere testes i Arktis
De nye russiske isbrydere Vladivostok og Murmansk, projekt 21900M, er på vej til Murmansk for at udføre tests i arktisk miljø. De to diesel-elektriske isbrydere, der er bygget til Rosmorport på Vyborg Shipyard, forlod Den Finske Bugt tidligere i denne uge.
Murmansk, første testsejlads december 2015.
”Vi har brug for kraftig is. Vi vil kigge efter iskamme og tyk fast is. Data for fartøjernes formåen kan kun testes under ekstreme forhold”, siger administrerende direktør for Vyborg Shipyard, Alexander Solovyov til TASS.
I den vestlige del af Ruslands arktiske farvande vil de to isbrydere blandt andet blive testet for med hvilken hastighed, de kan sejle gennem is samt ydelse fra motorer og andet udstyr. Vladivostok blev leveret i december 2015.
En tredje isbryder af samme klasse, Novorossiysk, er under opførelse og ventes klar til at blive overdraget til Rosmorport i løbet af 2016. Skibene skal primært anvendes i Den Finske Bugt og i Hvidehavet, men også på Nordøstpassagen. Isbrydere af 21900-serien er i stand til at bryde 1,5 meter tyk is.
De vigtigste opgaver for skibene bliver isbrydning, at bistå af heavy-tonnage skibe i is samt bugsering af skibe og andet flydende materiel både is og i åbent vand. Skibene vil også blive brugt til brandbekæmpelse på flydende genstande og andre faciliteter, bistand til skibe i nød i is og på åbent vand samt godstransport.
Rusland har omkring 14 nye isbrydere af forskellige typer under bygning. Fra diesel-elektriske skibe med lille dybgang til verdens største og mest kraftfulde atomdrevne isbryder, Arktika.
Kilde: The Independent Barents Observer
Foto: Vyborg Shipyard.