Nye forsvarshelikoptere snart aktionsklare
Danmarks første Seahawk MH-60R gennemgår for tiden et hårdt testprogram. De gennemgår i øjeblikket de strabadserende SHOL (Ship Helicopter Operating Limits)-tests. Det er landinger på skibsdæk i dårligt vejr, som skal vise, præcis hvor meget bølgegang helikopterne kan klare.
Seahawk under landing på Vædderen.
Flyvevåbnets nye MH-60R Seahawk-helikoptere er cirka dobbelt så store som de Lynx-helikoptere, de skal erstatte. De har så også længere rækkevidde, stærkere motorer og mere sofistikerede sensorer end forgængeren, der har tjent forsvaret i 36 år.
Forsvaret har bestilt i alt ni eksemplarer af MH-60R Seahawk, der er en videreudvikling af den kendte amerikanske UH-60 Black Hawk. Danmark bliver det første europæiske land, der køber af den nye helikopter, der blev færdigudviklet til den amerikanske flåde i 2005. De første tre Seahawks er leveret. De sidste seks leveres løbende frem til sommeren 2018.
Den danske version af Seahawk bliver særligt konstrueret og udstyret med henblik på eftersøgnings- og redningsoperationer og til overfladekrigsførelse mod krigsskibe. Opgaverne kommer også til at omfatte farvandsovervågning, fiskeriinspektion, antipirateri-operationer og støtte til landmilitære operationer.
I oktober blev helikopterne testet i hårdt vejr i Nordatlanten for at afklare, hvor meget vind og hvor høje bølger helikopteren kan klare. Flere af de nye helikoptere kommer nemlig til at operere fra de danske inspektionsskibe, der opererer omkring Grønland og Færøerne.
MH-60R Seahawk er oprindeligt også bygget til ubådsjagt, men Folketinget valgte ikke at udstyre de nye helikoptere med sonar til det formål. Regeringspartiet Venstre har dog efter beslutningen, på grund af en svensk episode forrige år, talt for alligevel at udstyre de nye helikoptere til ubådsjagt.
Se video af Flyvevåbnets nye helikopter lande på inspektionsskibet Vædderen i 15 meter høje bølger i artiklen HER
Kilde: Ingeniøren