Ny udgave i serien Danske Rederier
Forlaget Betty Nordgas er klar med den 15. udgave i serien Danske Rederier. Bogen, der er skrevet af Bent Mikkelsen, fortæller historien om endnu tre rederier, der har været med til at præge den danske maritime historie, nemlig Dampskibsselskabet Vendila, Rederiet H. Bergmann og skibsreder Ole Ingemann Peter Larsen.
Dampskibsselskabet Vendila var en del af det kontor, der i virkeligheden blev drevet under navnet Svendsen & Christensen efter den kaptajn og den befragter, der i september 1897 valgte at starte på egen hånd. De to havde været ansat i et kulimport-firma med egne skibe. Derfor blev kultransport en naturlig del af deres virke med en række nybyggede dampskibe. Skibene til Vendila (og flere andre selskaber) fik navne efter kendte danske personligheder som E. M. Dalgas, Lars Kruse, Peter Willemoes og St. St. Blicher. Den sidste af de oprindelige stiftere døde i 1943, men rederiet fortsatte med en direktør frem til 1953, da aktiemajoritet blev afhændet til brændselskoncernen Kampmann & Herskind. I 1962 skete endnu et ejerskifte, da aktierne blev solgt til et selskab hos C. K. Hansen og igen i 1967, da aktiemajoritet endte i Dannebrog-koncernen. Der blev selskabets sidste aktiviteter fusioneret ind i 1972 og dermed var det reelt slut med Vendila. Et lille kuriosum er dog, at en pæn del af det oprindelige Vendila kontorinventar nu udgør inventaret på kontoret hos Rederiet Erik B. Kromann i Marstal, hvis stiftere var i familien med befragter Hans Christensen.
Rederiet H. Bergmann blev stiftet i 1964 af kaptajn Hans Bergmann, der efter en karriere i blandt andet D/S Torm og Ove Skou, startede på egen hånd med et godt brugt tankskib. Det blev brugt til distribution af olieprodukter i Danmark, og det blev i de følgende 20 år Hans Bergmanns hovedopgave indtil det sidste tankskib blev solgt i 1984. Flere år inden havde den entreprenante kaptajn dog fået en ny ide: En alternativ rute over Storebælt for især lastbiler i direkte konkurrence med DSB’s monopolrute. Det blev til Vognmandsruten, som dog ikke blev nogen guldgrube for Hans Bergmann. Han havde ikke midler nok til at udvikle ruten, der blev overtaget af den københavnske ejendomshandler Henrik Johansen, som senere solgte til Difko. Ideen om Vognmandsruten viste sig levedygtig og sejlede helt frem til åbningen af Storebæltsforbindelsen i 1998. Hans Bergmann omkom i 2001, da han forliste med coasteren Gert Hansen i Oslofjorden.
Skibsreder Ole Ingemann Peter Larsen fik sit første skib i 1917, da han startede med at sejle paketfart mellem hjembyen Præstø og København. Nogle år senere flyttede han til Aarhus og startede paketfart fra Aarhus via Anholt til København. Det var i den forbindelse, ham fik sit mest kendte øgenavn Ole Postkasse. Han satte simpelthen en postkasse op på siden af paketskibet Vera. Så kunne Anholt-boerne lægge breve i, som blev afleveret til postvæsenet i København eller Aarhus ved skibets ankomst. Ole Larsen var også en entreprenant type, der i selskabet Aarhus Shipping Company og Rederiet Clemens købte gamle dampere og lod dem ombygge til moderne motorskibe. Derved fik han moderne tonnage til billige penge. Netop det med at spare på pengene var et af hans varemærker over årene. Historien går, at han kunne gnide en fem øre så meget og så længe, at den kom til at ligne en to krone. Hans rederivirksomhed fortsatte frem til 1963, da det sidste skib Vera Larsen blev solgt, men han havde allerede fra 1955 startet som hoteldirektør. Han købte Hotel Vigen i Ebeltoft og drev det frem til 1966, da han døde.
Kilde: Forlaget Betty Nordgas