Ny LNG-tanker gennem Nordøstpassagen
Sovcomflots nye isbrydende LNG-tankskib, Christophe de Margerie, har gennemført sin første transport af LNG mellem Norge og Sydkorea via Nordøstpassagen. Rejsen gennem selve Nordøstpassagen tog seks et halvt døgn og gik nord om de Nysibiriske Øer.
Efter at have fået en last for Total Gas & Power ved Snövit LNG exportterminal ved Hammerfest indledte den nybyggede LNG-tanker Christophe de Margerie rejsen via Nordøstpassagen den 29. juli. Den 31. juli passeredes Cape Zhelaniya og fartøjet kom dermed ind i Nordøstpassagen. Christophe de Margerie anløb Boryeong i Sydkorea den 16. august.
IfølgeTotal, er Christophe de Margerie det første LNG-tankskib, som uden isbrydereskorte, har taget den nordlige søvej. Total oplyser desuden, at man via Berings Strædet kan nå destinationer i Asien på 15 døgn, i modsætning til 30 døgn via Suezkanalen.
Centre for High North Logistics Information Office oplyser, at transittiden for Christophe de Margerie var en af de korteste og næsten tilsvarende den passage som den største russiske atomisbryder, 50 Let Pobedy, gennemførte i august 2016. I Nordøstpassagen holdt tankeren en hastighed mellem 11 og 16 knob.
Christophe de Margerie er af isklasse Arc7 som er den højeste for handelsskibe. Tankeren kan bryde vej gennem op til 2,1 meter tyk is uden isbryderassistance. Ved sejlads gennem svær is foregår det baglæns, som det ses på billedet.
Lastkapaciteten er 172.600 kubikmeter LNG. I åbent vand har fartøjet en max fart på 19,5 knob.
Kilde: Sjöfartstidningen