Ny containershuttle over Øresund
CMP starter med virkning fra 1. marts næste år en daglig containershuttle mellem Malmö og København. Trafikken kommer til at foregå om bord på fire pramme, hvoraf to til tre skal transportere containere og den sidste tørbulk.
”Nu skaber man en genvej over Øresund, som kunderne får gavn af”, siger Johan Röstin, CEO for CMP.
I dag transporteres tusindvis af containere i Skåne med lastbil til og fra andre havne. Mange af disse containere kan i stedet sendes via Malmö og København.
”For kunderne bliver vores containershuttle et fleksibelt og konkurrencedygtigt alternativ. De kan skifte mellem vores terminaler og udnytte de alternativer, som er de bedste i den pågældende situation, for eksempel med hensyn til tomme containere og fragtpriser. Hertil kommer, at udgifterne til lastbiltrafikken også kan reduceres”, sigerer Johan Röstin
Shuttleforbindelsen kæder både import- og eksportstrømmene i CMP's terminaler sammen. Hver uge har København desuden syv anløb af feederskibe, som forbinder containertrafikken med alle større internationale havne.
Shuttletrafikken er et samarbejde mellem CMP og byWatertruck AB, hvor byWatertruck er ansvarlig for driften. Bugserbåde skubber prammene over Sundet. Overfarten tager to timer.
”Vi ønsker at bidrage til at reducere miljøbelastningen. Øresund er et af verdens tættest befærdede sunde, men det er det rene vand sammenlignet med vejene i regionen. Ved at flytte gods væk fra vejene forbedrer man tilgængeligheden, hvilket gavner væksten i denne dynamiske region”, siger Thomas Lindblad, adm. dir. for byWatertruck AB.
En lignede shuttletrafik findes i Istanbul, hvor pramme knytter havne ved Bosporusstrædet sammen.
Kilde: CMP