Nu er det snart slut med containermanglen
Corona-krisen med de deraf følgende mange aflyste sejladser betød, at hundredtusindvis af tomme containere ikke var placeret, hvor der var brug for dem, da efterspørgslen igen satte ind. Det har resulteret i rekordhøje fragtrater, men situationen kan snart være normaliseret.
Arkivfoto..
Det kinesiske nytår kan blive vendepunktet for den mangel på tomme containere, der har præget de sidste mange måneder i container-shipping industrien. Det forudser Container xChange, der driver en ledende platform for køb, salg og leasing af containere og desuden har specialiseret sig i at tracke containere verden over og bygge et index, der forudsiger udbuddet.
Container xChange opererer med et index, CAx, hvor 0,5 beskriver en ligevægt, mens et lavere tal udtrykker en mangel på tilgængelige containere.
Ifølge selskabet vil indexet for 20- og 40-fods containere være på vej op til henholdsvis 0,34 og 0,37 omkring det kinesiske nytår. Stadig en mangel situation, men meget bedre end i januar langt over det laveste niveau i december.
“Hvor slem situationen var kan ses i Container Availability Indexet. I Shanghai, en by, der traditionelt er kendt for en mangel på containere, lå indexet i december 2020 rekordlavt på 0,13 for 40 fods og endda endnu lavere på 0,08 for 40 fods containere. Et minus på henholdsvis 75 pct. og 83 pct. sammenlignet med niveauet i første kvartal af 2020,” siger Johannes Schlingmeier, CEO i Container xChange.
Men nu kører containerproduktionen i Kina for fuld kraft samtidig med, at containerrederierne gør en stor indsats for at sende tomme containere tilbage til Kina, og det vil ifølge Container xChange betyde, at det kinesiske nytår “bliver et vendepunkt for mangelsituationen”.
Det gælder ikke alene i Shanghai, men også i andre store hubs i Kina og Asien, forudser selskabet.
Dermed kan spotraterne for transport af containere fra Asien til resten af verden også være på vej ned fra sit rekordhøje niveau.
Kilde: Lloyd´s Loading List