Norsk offshoreskib venter på kunderne
Det norske værft Noryards Fosen har sammen med rederiet BOA og motorleverandøren Wärtsilä udviklet et helt nyt offshoreskibs-koncept med verdens mest brændstofeffektive motor. Nu venter de tre parter bare på, at der igen kommer gode tider i offshore-branchen, så der vil være kunder til konceptet.
”Vores trekantsamarbejde er helt unikt. Vi har altid haft et godt samarbejde og løftet hinanden til nye højder. Vi tror, det nye koncept kan indlede en ny æra”, siger Jostein Innerdal, direktør for nybygninger hos rederiet BOA.
Der er tale om et OCV-fartøj baseret på det nye skibsdesign NY 120 fra Noryards Fosen med ifølge de tre parter den største trækkraft, der hidtil er blevet leveret, nemlig mere end 450 ton pæletræk. Skibet kan operere på dybder indtil 4.000 meter og er udstyret med blandt andet en 250 ton offshore kran og et 600 ton AHC subsea spil. Motoren er Wärtsiläs W31-motor, som ifølge Wärtsilä selv slår alle andre dieselmotorer i brændstofeffektivitet.
Da konceptet blev præsenteret i starten af juni, var det meningen, at det skulle præsenteres sammen med en fast bestilling på skib og motor. Det sidste er bare ikke blevet til noget endnu.
”Desværre gik luften ud af markedet. Ingen tør bestille nye offshore-skibe, hvis de ikke allerede har kontrakt til dem”, siger Per Edvin Tande, konstruktionschef hos Noryards Fosen.
Så nu venter parterne på, at der skal komme bedre tider inden for offshore-sektoren, så kunderne igen tør bestille nye skibe.
Kilde: Teknisk Ukeblad