Norge vil stamme miljøregler i fjorde

Norges søfartsstyrelse har foreslået endnu strengere regler for at reducere miljøbelastningen i verdensarvfjordene. De foreslåede ændringer blev udsendt den 31. oktober med en frist på seks uger til at komme med kommentarer.

Osende krydstogtskib i norsk fjord. Arkivbillede.

”Regeringen ønsker at reducere emissionerne og udledningerne fra krydstogtskibe. Strammere krav til skibe i verdensarvfjordene ville være et skridt i den rigtige retning”, siger Ola Elvestuen, minister for klima og miljø.

I juni i år udsendte Søfartsstyrelsen forslag til en gennemgang af ny lovgivning om reducerede emissioner og udledninger og et renere miljø i Nærøyfjord, Aurlandsfjorden, Geirangerfjorden, Sunnylvsfjorden og Tafjord.

Forslaget omfattede bl.a. strengere svovlkrav for hele området, strengere krav til NOx-emissioner, forbud mod udledning af spildevand, forskrifter for anvendelse af røggasrensningsanlæg og krav til miljøvejledning. På baggrund af de modtagne kommentarer foreslås nu strengere krav i den nye lovgivning.

Nu foreslår den norske søfartsstyrelse, at brændstof anvendt på skibe i verdensarvfjordene skal have et svovlindhold på maksimalt 0,1 procent af vægten. Derudover foreslås et forbud mod anvendelse af røggasrensningsanlæg i disse områder, både åbne og lukkede samt hybridsystemer.

I praksis betyder det, at brugen af tung brændselsolie i verdensarvfjordene vil blive forbudt, og at skibe, der i øjeblikket bruger tung brændselsolie kombineret med et røggasrensningssystem, bliver nødt til at bruge marinediesel i stedet, når man sejler i verdensarvfjordene.

”Erfaringen viser, at dagens rensningssystemer udsender synlige røgemissioner, og nogle systemer genererer også udledninger til havet. Selv om den synlige røg delvist består afvanddamp, har den en negativ indvirkning på folks oplevelse af vores verdensarvfjorde. Vi har et særligt ansvar for at tage sig af fjordene på UNESCOs verdensarvsliste”, siger Bjørn Pedersen, leder af afdelingen for lovgivning og internationale forbindelser i Søfartsstyrelsen.

Styrelsen foreslår også et forbud mod forbrænding af affald om bord på skibe i fjordene, hvilket vil bidrage til at reducere synlige røgemissioner. Det nye forslag giver også muligheden for undtagelse fra kravene i Tier I NOx i 2020 for skibe, som kan dokumentere, at de vil opfylde de strengeste NOx-krav (Tier III) inden 2022, dvs. tre år inden deadline.

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

11.12.2024Maritimedanmark.dk

Amadeus Gold står tungt på grund

11.12.2024Maritimedanmark.dk

Nye tal for beskæftigelse og produktion i Det Blå Danmark

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Sverige trækker vagtskib tilbage

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Australske søfolk imod eksport af levende dyr

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Norsk rederi accepterer mio-bøde for ulovlig ophugning

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Grundstødt fragtskib i Odense Fjord

09.12.2024Maritimedanmark.dk

Våben omlastet til andet DFDS-skib

09.12.2024Maritimedanmark.dk

DFDS skib strandet med afgørende våbenlast

Jobmarked

Se alle

WÄRTSILÄ DANMARK A/S

Sales Manager - New Building & Retrofit Solutions

Wärtsilä is a world leader in marine technology and leading the industry's transformation towards a decarbonised and sustainable future. With the world’s widest portfolio and service network, we – Wärtsilians - deliver efficient, safe and sustainable integrated products and solutions to enhance the business of our customers. The opportunities presented through digitalisation and new technologies are offering a new era of shipping. Did you know that shipping is the world’s most efficient mode of transportation and that approximately 80% of world trade is carried by sea?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.01.2025

HUMANTRUST A/S

Senior kaptajn til Danmarks flinkeste færgerederi

Samsø Rederi mangler to stk. senior kaptajner, og hvis du er en engageret skibsfører med erfaring fra den skandinaviske færgebranche, så kan roret blive dit!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Skoleskibet DANMARK søger maskinchef

MARTEC søger maskinmester til fast stilling på 1:1 ordning MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året. Dertil kommer årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

01.01.2025

Skoleskibet Danmark

Bådsmand til Skoleskibet DANMARK

MARTEC og Skoleskibet DANMARK søger bådsmand med håndværksmæssig baggrund til fast stilling på 1:1 ordning. MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året. Dertil kommer planlagte årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

11.12.2024

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark