Norge vil stamme miljøregler i fjorde
Norges søfartsstyrelse har foreslået endnu strengere regler for at reducere miljøbelastningen i verdensarvfjordene. De foreslåede ændringer blev udsendt den 31. oktober med en frist på seks uger til at komme med kommentarer.
”Regeringen ønsker at reducere emissionerne og udledningerne fra krydstogtskibe. Strammere krav til skibe i verdensarvfjordene ville være et skridt i den rigtige retning”, siger Ola Elvestuen, minister for klima og miljø.
I juni i år udsendte Søfartsstyrelsen forslag til en gennemgang af ny lovgivning om reducerede emissioner og udledninger og et renere miljø i Nærøyfjord, Aurlandsfjorden, Geirangerfjorden, Sunnylvsfjorden og Tafjord.
Forslaget omfattede bl.a. strengere svovlkrav for hele området, strengere krav til NOx-emissioner, forbud mod udledning af spildevand, forskrifter for anvendelse af røggasrensningsanlæg og krav til miljøvejledning. På baggrund af de modtagne kommentarer foreslås nu strengere krav i den nye lovgivning.
Nu foreslår den norske søfartsstyrelse, at brændstof anvendt på skibe i verdensarvfjordene skal have et svovlindhold på maksimalt 0,1 procent af vægten. Derudover foreslås et forbud mod anvendelse af røggasrensningsanlæg i disse områder, både åbne og lukkede samt hybridsystemer.
I praksis betyder det, at brugen af tung brændselsolie i verdensarvfjordene vil blive forbudt, og at skibe, der i øjeblikket bruger tung brændselsolie kombineret med et røggasrensningssystem, bliver nødt til at bruge marinediesel i stedet, når man sejler i verdensarvfjordene.
”Erfaringen viser, at dagens rensningssystemer udsender synlige røgemissioner, og nogle systemer genererer også udledninger til havet. Selv om den synlige røg delvist består afvanddamp, har den en negativ indvirkning på folks oplevelse af vores verdensarvfjorde. Vi har et særligt ansvar for at tage sig af fjordene på UNESCOs verdensarvsliste”, siger Bjørn Pedersen, leder af afdelingen for lovgivning og internationale forbindelser i Søfartsstyrelsen.
Styrelsen foreslår også et forbud mod forbrænding af affald om bord på skibe i fjordene, hvilket vil bidrage til at reducere synlige røgemissioner. Det nye forslag giver også muligheden for undtagelse fra kravene i Tier I NOx i 2020 for skibe, som kan dokumentere, at de vil opfylde de strengeste NOx-krav (Tier III) inden 2022, dvs. tre år inden deadline.