Norge straffer den første for brud på ECA
Den norske Søfartsstyrelse (NMD) har navngivet det første skib står brød dette års opdaterede Emissions Control Area (ECA) regler, med to overtrædelser, der kommer inden for de første par uger af de skærpede regler, der kommer i kraft den 1. januar 2015.
Fragtskibet Sardius, som er ejet af det hollandske rederi De Bock Maritiem BV (De Bock), blev inspiceret, efter at det lagde til i Florø den 5. februar 2015. Skibet blev taget i at have brugt ulovligt brændstof tidligere på dagen, og ligeledes den 8. januar 2015.
De Bock, som har en flåde på tre skibe, der hyppigt besejler den norske kyst, har efter sigende blevet dømt til at betale en bøde på 100.000 dollar for overtrædelserne.
Ifølge Søfartsstyrelsen, viste skibets logbøger, at Sardius i januar brugte heavy fuel oil med et indhold på mindst 13 gange mere svovl end den tilladte grænse på 0,10 procent over en 15 timers periode, lige syd for Haugesund.
De norske myndigheder siger også, at det er indlysende, at fartøjet brugte heavy fuel oil i omkring to timer igen den 5. februar 2015, efter at skibet var sejlet ind i ECA-området.
DeBock bestrider ikke indholdet af Sardius logbøger, men er stærkt uenig i straffen. Rederiet forklarer, at skibets besætning ikke klar de var klar over, at de sejlede i ECA-farvand og stort set ikke sparede noget ved at bruge forkert brændstof.
Selskabet har bedt Den Norske Søfartsstyrelse om at genoverveje straffen, da rederiets skibe ikke tidligere har været genstand for nogen straf for ECA krænkelser. DeBock tilføjer, at bortset fra de to gange, hvor krænkelserne har fundet sted, viser skibets dokumentation, at det altid har brugt det rigtige brændstof. Desuden mener rederiet, at det er sædvane at give advarsler til overtrædere af reglerne umiddelbart efter at de er blevet gennemført, ikke bøder.
Sardius er efter sigende den første af fire lignende overtrædelsessager, som at NMD har set indtil videre i år.
Kilde: shipandbunker.com