Nordøstpassagen for alvor taget i brug
Sidste år blev rekordstore mængder gods sejlet nord om Rusland gennem Nordøstpassagen, i stedet for den længere rute gennem Suez-kanalen. 71 skibe fragtede i al 1,36 millioner tons, hovedsageligt jernmalm og naturgas, gennem passagen nord om Rusland.
De kommende år vil specielt rederier i blandt andet Kina, Japan og Korea se på den nye transportvej. Det vurderer den japanske ingeniør og ekspert inden for skibsfart og havneplanlægning Dr. Otsuka Natsuhiko som i går gæstede Nordisk Institut for Asiatiske Studier, Nias.
Ifølge Dr. Otsuka Natsuhiko vil antallet af skibe gennem Nordøstpassagen ikke eksplodere. Kapaciteten på den nordlige rute er kun en procent af Suez-kanalens, forklarer han. Kina har dog en målsætning om at sende mellem 5 og 15 procent af deres fragt gennem Nordøstpassagen i 2020.
Dr. Otsuka Natsuhiko vandt for nyligt en pris fra den Internationale Maritime Økonom-sammenslutning IAME for en artikel, hvor han analyserer fordele og ulemper ved at sejle gennem Nordøstpassagen i stedet for den nu foretrukne sørute.
Kilde: KNR