Nordjysk værft vinder hidtil største ordre

Ophugningsværftet Modern American Recycling Services Europe (M.A.R.S.) har vundet opgaven om at ophugge og genindvinde et stort flydende produktionsanlæg - et såkaldt FPSO-fartøj på 390 meter - der har arbejdet i Brasilien for Shell.

Det 390 meter lange FPSO-fartøj, Fluminense FPSO, skal ophugges og recycles i Frederikshavn. Foto:SOFEC..

“Shell er en af de helt store på markedet, så dette er et step op ad stigen. Det er en blåstempling af M.A.R.S. Europe og en indgang til markedet world wide,” vurderer CEO Kim Thygesen, M.A.R.S. Europe i Frederikshavn overfor det lokale medie, Kanal Frederikshavn.

Det enorme fartøj, Fluminense FPSO, der blev sat i drift i 2003 på oliefelter øst for Rio de Jeneiro, forventes at ankomme til Frederikshavn i 2024, når de nødvendige godkendelser er opnået.

M.A.R.S har hovedsæde i USA, men det overrasker ikke direktøren i Frederikshavn, at fartøjet alligevel skal ophugges i Danmark.

“M.A.R.S. i USA har ikke plads til så store skibe. Der er få værfter i verden, som kan tage skibe i denne størrelse. Og Shell ønsker et værft, som gør tingene rigtigt. Det gør vi. Vi har efterhånden opbygget et brand som det værft, der gør det bedst, når vi taler om miljøregler og sikkerhed,” siger Kim Thygesen til mediet.

Selskabet sætter ikke tal på ordrens størrelse, men det er den hidtil største i virksomhedens historie, og den betyder, at M.A.R.S. har ordrebogen fyldt op de næste tre år og dermed kan sikre beskæftigelsen for de 220 medarbejdere på det nordjyske værft.

M.A.R.S. blev etableret i Frederikshavn i 2019, hvor det med et 290.000 m2 stort recyclingområde var verdens første skræddersyede recyclingfacilitet, der er bygget til genvinding af skibe og platforme

Den første store opgave for værftet var genindvindingen af de to platforme Tyra Øst og Tyra Vest fra de danske felter i Nordsøen.

-emte.

Artikler

09.06.2023|Maritimedanmark.dk

Verdens første selvsejlende, elektriske færge er sat i drift

09.06.2023|Maritimedanmark.dk

Maersk vil teste biobrændstof til tog

09.06.2023|Maritimedanmark.dk

DSV køber el-lastbiler finansieret af intern CO2-afgift

09.06.2023|Maritimedanmark.dk

Danske Rederier: Global klimaafgift bør gå til u-lande

09.06.2023|Maritimedanmark.dk

Terntank og Kongsberg hædret på Nor-Shipping med Next Generation Ship Award

08.06.2023|Maritimedanmark.dk

Hurtigruten afslører koncept for batteri- og vinddrevet krydstogtskib

Copyright 2023