Norden fik underskud på 7 millioner dollar

Norden fik i 1. kvartal 2013 et underskud på 7 millioner dollar mod et underskud på 275 millioner dollar i samme kvartal 2012 efter nedskrivning på 300 millioner på værdien af skibe. Driftsoverskuddet blev på 10 millioner dollar, mod 50 millioner dollar i samme periode sidste år.

”Norden har i de seneste måneder udnyttet de attraktive nybygningspriser til at udvide nybygningsprogrammet med sammenlagt 17 brændstofeffektive skibe. Rederiet vil dermed stå stærkt, når markederne finder en bedre balance. Skrotningen af tørlastskibe er fortsat på et højt niveau med omkring 7,5 mio. tdw. i 1. Kvartal. Vi kan også glæde os over, at Tankafdelingen i et ellers trist 1. kvartal har haft en pæn indsejling. Men 2013 bliver som allerede meldt ud et indtjeningsmæssigt vanskeligt år", siger adm. direktør Carsten Mortensen.

Tørlastafdelingen fik en svag start på året med et EBITDA på 1 million dollar, der indeholdt engangsindtægter på 9 millioner. Udover ekstremt vanskelige markedsvilkår blev resultatet påvirket negativt af positionering af skibe til den sydamerikanske kornsæson. Dette vil dog blive opvejet af højere indtægter i kommende perioder.

Tørlastafdelingens indsejling var i gennemsnit 28 procent bedre end de 1-årige T/C-rater. Rederiets lastfokus udmøntede sig desuden efter kvartalets afslutning i en ny kontrakt på 10 millioner tons last i perioden 2016-2020 til fornuftige rateniveauer.

Tankafdelingen genererede en driftsindtjening (EBITDA) på 11 millioner dollar. Resultatet i Tank skyldes god spotindsejling, der dog i et vist omfang blev modvirket af færre skibsdage og højere dagstal som følge af periodeforskydninger og øgede forsikringspræmier. Tankafdelingens indsejling lå i gennemsnit 17 procent over de 1-årige T/C-rater.

Tørlast havde ved udgangen af kvartalet en fortsat høj afdækning på 77 procent af skibsdagene til et rateniveau på 10.800 dollar pr. dag. Tanks afdækning blev i løbet af perioden øget til 30 procent.

Rederiet fastholder forventningerne til årets resultat med et EBITDA på koncernniveau på 15 til 45 millioner dollar.

For Tørlast forventes et resultat for resten af året på omkring break-even niveau, hvilket samlet giver et EBITDA for hele 2013 på 0. Tørlasts forventede driftsindtjening er baseret på 72 procent afdækning af den nuværende kapacitet for resten af året

For Tank forventes et fortsat positivt EBITDA, så dette ender på 25-45 millioner dollar. Forventningen til Tank baserer sig på, at markedet fortsat er bedre end i det foregående år.

Kilde: Norden

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

12.12.2024Maritimedanmark.dk

Brandskadet svensk fragtskib skrottes

12.12.2024Maritimedanmark.dk

Hurtigfærge tilbage i drift om fem dage

11.12.2024Maritimedanmark.dk

Amadeus Gold står tungt på grund

11.12.2024Maritimedanmark.dk

Nye tal for beskæftigelse og produktion i Det Blå Danmark

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Sverige trækker vagtskib tilbage

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Australske søfolk imod eksport af levende dyr

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Norsk rederi accepterer mio-bøde for ulovlig ophugning

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Grundstødt fragtskib i Odense Fjord

Jobmarked

Se alle

WÄRTSILÄ DANMARK A/S

Sales Manager - New Building & Retrofit Solutions

Wärtsilä is a world leader in marine technology and leading the industry's transformation towards a decarbonised and sustainable future. With the world’s widest portfolio and service network, we – Wärtsilians - deliver efficient, safe and sustainable integrated products and solutions to enhance the business of our customers. The opportunities presented through digitalisation and new technologies are offering a new era of shipping. Did you know that shipping is the world’s most efficient mode of transportation and that approximately 80% of world trade is carried by sea?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.01.2025

HUMANTRUST A/S

Senior kaptajn til Danmarks flinkeste færgerederi

Samsø Rederi mangler to stk. senior kaptajner, og hvis du er en engageret skibsfører med erfaring fra den skandinaviske færgebranche, så kan roret blive dit!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Skoleskibet DANMARK søger maskinchef

MARTEC søger maskinmester til fast stilling på 1:1 ordning MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året. Dertil kommer årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

01.01.2025

Skoleskibet Danmark

Bådsmand til Skoleskibet DANMARK

MARTEC og Skoleskibet DANMARK søger bådsmand med håndværksmæssig baggrund til fast stilling på 1:1 ordning. MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året. Dertil kommer planlagte årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

11.12.2024

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark