Norden fik underskud på 7 millioner dollar

Norden fik i 1. kvartal 2013 et underskud på 7 millioner dollar mod et underskud på 275 millioner dollar i samme kvartal 2012 efter nedskrivning på 300 millioner på værdien af skibe. Driftsoverskuddet blev på 10 millioner dollar, mod 50 millioner dollar i samme periode sidste år.

”Norden har i de seneste måneder udnyttet de attraktive nybygningspriser til at udvide nybygningsprogrammet med sammenlagt 17 brændstofeffektive skibe. Rederiet vil dermed stå stærkt, når markederne finder en bedre balance. Skrotningen af tørlastskibe er fortsat på et højt niveau med omkring 7,5 mio. tdw. i 1. Kvartal. Vi kan også glæde os over, at Tankafdelingen i et ellers trist 1. kvartal har haft en pæn indsejling. Men 2013 bliver som allerede meldt ud et indtjeningsmæssigt vanskeligt år", siger adm. direktør Carsten Mortensen.

Tørlastafdelingen fik en svag start på året med et EBITDA på 1 million dollar, der indeholdt engangsindtægter på 9 millioner. Udover ekstremt vanskelige markedsvilkår blev resultatet påvirket negativt af positionering af skibe til den sydamerikanske kornsæson. Dette vil dog blive opvejet af højere indtægter i kommende perioder.

Tørlastafdelingens indsejling var i gennemsnit 28 procent bedre end de 1-årige T/C-rater. Rederiets lastfokus udmøntede sig desuden efter kvartalets afslutning i en ny kontrakt på 10 millioner tons last i perioden 2016-2020 til fornuftige rateniveauer.

Tankafdelingen genererede en driftsindtjening (EBITDA) på 11 millioner dollar. Resultatet i Tank skyldes god spotindsejling, der dog i et vist omfang blev modvirket af færre skibsdage og højere dagstal som følge af periodeforskydninger og øgede forsikringspræmier. Tankafdelingens indsejling lå i gennemsnit 17 procent over de 1-årige T/C-rater.

Tørlast havde ved udgangen af kvartalet en fortsat høj afdækning på 77 procent af skibsdagene til et rateniveau på 10.800 dollar pr. dag. Tanks afdækning blev i løbet af perioden øget til 30 procent.

Rederiet fastholder forventningerne til årets resultat med et EBITDA på koncernniveau på 15 til 45 millioner dollar.

For Tørlast forventes et resultat for resten af året på omkring break-even niveau, hvilket samlet giver et EBITDA for hele 2013 på 0. Tørlasts forventede driftsindtjening er baseret på 72 procent afdækning af den nuværende kapacitet for resten af året

For Tank forventes et fortsat positivt EBITDA, så dette ender på 25-45 millioner dollar. Forventningen til Tank baserer sig på, at markedet fortsat er bedre end i det foregående år.

Kilde: Norden

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Sverige trækker vagtskib tilbage

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Australske søfolk imod eksport af levende dyr

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Norsk rederi accepterer mio-bøde for ulovlig ophugning

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Grundstødt fragtskib i Odense Fjord

09.12.2024Maritimedanmark.dk

Våben omlastet til andet DFDS-skib

09.12.2024Maritimedanmark.dk

DFDS skib strandet med afgørende våbenlast

09.12.2024Maritimedanmark.dk

Ingen færge mellem Kalundborg og Samsø

08.12.2024Maritimedanmark.dk

DFDS-skib lastet med militært udstyr grundstødte i Norge

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark