Navigatører mangler aftalt lønstigning

Den 2. oktober 2017 meddelte Dansk Metals Maritime Afdeling (nu Metal Maritime), at de havde indgået en ny hovedoverenskomst for alle navigatører i rederier under Danske Rederier. Her næsten 11 måneder senere mangler mange styrmænd stadig at se de aftalte lønstigninger gå ind på lønkontoen.

Metal Maritime indgik overenskomsten efter, at organisationen i 2016 fik forhandlingsretten for Søfartens Lederes navigatører af Danske Rederier, som følge af den retssag Søfartens Ledere havde anlagt om DIS nettolønnens sammenhæng med skattesystemet i Danmark.

Navigatører i nogle rederier har fået deres lønstigninger, mens andre stadig venter. Det gælder fx i Maersk Supply Service og Royal Arctic Line, der endnu ikke har givet deres navigatører de lønstigninger, som blev aftalt mellem Danske Rederier og Dansk Metals Maritime Afdeling med virkning fra 1. april 2017.

I forbindelse med overenskomsten skrev Metal Maritime blandt andet, at det var lykkedes at ”indgå en hovedoverenskomst, som indeholder de gode ting fra rammeaftalerne, samtidig med at der er en fast ramme, der skal overholdes”, og at ”navigatørgruppen i rederier med individuelle funktionshyrer skal stige med mindst 6,5 pct. i perioden.”

De 6,5 procent skulle i perioden fordeles med 2 procent i 2017, 2 procent i 2018 og de resterende 2,5 procent i 2019. Lønefterslæbet er således indtil videre på 4 procent.

Det er ikke kun styrmændene, som ellers burde være omfattet af overenskomsten, der venter. Det samme gælder skibsførerne, som har fået at vide, at de ikke bliver reguleret, fordi styrmændene endnu ikke er blevet det. Dette selvom skibsførerne ikke er – og aldrig har været – omfattet af en overenskomst.

Alle medlemmer af Søfartens Ledere er på individuelle kontrakter med rederierne. Det kom de, da Danske Rederier i 2012 lod overenskomsten med Søfartens Ledere bortfalde.

Søfartens Ledere mener, at rederierne – og ikke mindst Metal Maritime – må se at få rettet op på sagen og få reguleret med 2 procent for 2017 og yderligere 2 procent her i 2018, på de individuelle funktionshyrer, da det er dem som gerne vil have overenskomsten.

Kilde: Søfartens Ledere

Maritimedanmark.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Relateret indhold

07.06.2025Maritimedanmark.dk

Den kolde kæde: Branchefolk vil sænke temperaturen med 3 grader

05.06.2025Maritimedanmark.dk

Nul-emissionskrav i norske verdensarvsfjorde fra 2026

05.06.2025Maritimedanmark.dk

Afsløring: Alarmer og oversete advarsler før Dalis dødsulykke i Baltimore

05.06.2025Maritimedanmark.dk

Besætning evakueret fra brændende bilskib

04.06.2025Maritimedanmark.dk

Clarksons: Skibsfartens grønne omstilling fortsætter trods geopolitiske rystelser

04.06.2025Maritimedanmark.dk

Nul-emmissions fartøj og sugesejl løb med Nor-Shipping awards

04.06.2025Maritimedanmark.dk

Molslinjens nye elfærge er endelig i Danmark

03.06.2025Maritimedanmark.dk

Norden sælger to MR-tankskibe og udnytter købsoption

Jobmarked

Se alle

Maersk Offshore Wind A/S

Marine Technician

Maersk Offshore Wind is hiring Offshore crew for our Wind Turbine Installation Vessel currently under Construction at Seatrium Shipyard in Singapore. The new build is expected to be delivered in Q4 2025.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

07.08.2025

Maersk Offshore Wind A/S

Second Officer

Maersk Offshore Wind is hiring Offshore crew for our Wind Turbine Installation Vessel currently under Construction at Seatrium Shipyard in Singapore. The new build is expected to be delivered in Q4 2025.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

03.07.2025

Maersk Offshore Wind A/S

Third Engineer

Maersk Offshore Wind is hiring Offshore crew for our Wind Turbine Installation Vessel currently under Construction at Seatrium Shipyard in Singapore. The new build is expected to be delivered in Q4 2025.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

03.07.2025

Skoleskibet Danmark

Uddannelseskoordinator til Skoleskibet DANMARK

MARTEC og Skoleskibet DANMARK søger uddannelseskoordinator til rederiet. Skoleskibet DANMARK er et unikt skib i en moderne verden, hvor en historisk silhuet danner rammen om en nutidig maritim uddannelse for velfungerende unge i alderen 17-25 år. Skibet sejler tre togter om året med 80 elever pr. togt.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

14.06.2025

Molslinjen A/S

MOLSLINJEN søger befarne Skibsassistenter

Vil du være en del af vores stærke team, hvor vi altid løfter i flok? Og ønsker du en hverdag til søs, men stadig have mulighed for at komme hjem hver dag?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Småøernes Færgeselskaber

Hjarnø Færgefart S/I søger ny overfartsleder

Hjarnø Færgefart søger en udadvendt og serviceminded overfartsleder til at stå for den daglige ledelse og drift af vores lille færge M/F Hjarnø samt Cykelfærgen Lille Hjarnø. Du skal lede et lille team af dygtige og erfarne medarbejdere på 4 færgefører og 6 billettører. Du vil som overfartsleder dele din arbejdstid mellem administration og sejlads (24 timers vagter) og derfor er sønæringsbevis som minimum bedstemand en nødvendighed.

Område

Østjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
Marstal Navigationsskole
Kursus
GMDSS (GOC)

Kurset henvender sig til alle, som skal betjene GMDSS radioudstyr på skibe eller andet, godkendt til A2, A3 eller A4 (MF/HF m.m.)

Dato

02.06.2025

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

RelyOn
Kursus
Transportation of Dangerous Goods by Sea (E-learning course - afholdes løbende)

This course is suitable for anyone involved in the transportation of dangerous goods by sea. It includes information on the legal responsibilities for transportation of dangerous goods or hazardous materials via sea and the special considerations that need to be taken.

Dato

03.06.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Task Risk Assessment (TRA) (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

This task risk assessment course is suitable for all current or potential members of task risk assessment teams. The course includes information identification of all hazards associated with the work, what a TRA is, how and when it should be carried out and the responsibilities of each person within the process.

Dato

03.06.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Stroke Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

The course includes information on the prevention and awareness of strokes. Also covering the symptoms of a stroke and how you can help if you recognize that someone is having a stroke.

Dato

03.06.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Social Responsibility Awareness - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide delegates with an awareness of safe work practice responsibilities and the importance of positive attitude, good communication and respect. The course will also provide information on how to identify different types of harassment and discrimination and practical steps for responding, how to explain hazard communication and the risks associated with substance abuse and how to identify examples of good sanitary practice.

Dato

03.06.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Slips, Trips and Falls (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to help you learn about how to prevent slips, trips, and falls by understanding the associated hazards, relevant tools and equipment, and effective safety practices.

Dato

03.06.2025

Sted

Digital course