Navigatører mangler aftalt lønstigning
Den 2. oktober 2017 meddelte Dansk Metals Maritime Afdeling (nu Metal Maritime), at de havde indgået en ny hovedoverenskomst for alle navigatører i rederier under Danske Rederier. Her næsten 11 måneder senere mangler mange styrmænd stadig at se de aftalte lønstigninger gå ind på lønkontoen.
Metal Maritime indgik overenskomsten efter, at organisationen i 2016 fik forhandlingsretten for Søfartens Lederes navigatører af Danske Rederier, som følge af den retssag Søfartens Ledere havde anlagt om DIS nettolønnens sammenhæng med skattesystemet i Danmark.
Navigatører i nogle rederier har fået deres lønstigninger, mens andre stadig venter. Det gælder fx i Maersk Supply Service og Royal Arctic Line, der endnu ikke har givet deres navigatører de lønstigninger, som blev aftalt mellem Danske Rederier og Dansk Metals Maritime Afdeling med virkning fra 1. april 2017.
I forbindelse med overenskomsten skrev Metal Maritime blandt andet, at det var lykkedes at ”indgå en hovedoverenskomst, som indeholder de gode ting fra rammeaftalerne, samtidig med at der er en fast ramme, der skal overholdes”, og at ”navigatørgruppen i rederier med individuelle funktionshyrer skal stige med mindst 6,5 pct. i perioden.”
De 6,5 procent skulle i perioden fordeles med 2 procent i 2017, 2 procent i 2018 og de resterende 2,5 procent i 2019. Lønefterslæbet er således indtil videre på 4 procent.
Det er ikke kun styrmændene, som ellers burde være omfattet af overenskomsten, der venter. Det samme gælder skibsførerne, som har fået at vide, at de ikke bliver reguleret, fordi styrmændene endnu ikke er blevet det. Dette selvom skibsførerne ikke er – og aldrig har været – omfattet af en overenskomst.
Alle medlemmer af Søfartens Ledere er på individuelle kontrakter med rederierne. Det kom de, da Danske Rederier i 2012 lod overenskomsten med Søfartens Ledere bortfalde.
Søfartens Ledere mener, at rederierne – og ikke mindst Metal Maritime – må se at få rettet op på sagen og få reguleret med 2 procent for 2017 og yderligere 2 procent her i 2018, på de individuelle funktionshyrer, da det er dem som gerne vil have overenskomsten.
Kilde: Søfartens Ledere