Museum skal selv drive historisk skib
Den historiske paket Mjølner fra Rudkøbing, der blev bygget i 1922, stopper med de faste sommersejladser, efter at reder Peter Lehnskjold, Rudkøbing, har opsagt kontrakten med Øhavsmuseet. Nu vil museet prøve at danne et lav til at varetage skibets drift og vedligeholdelse.
”Men Mjølner skal nok komme ud og sejle”, siger marinansvarlig på Øhavsmuseet, museumsinspektør Otto Uldum, Faaborg, til Fyens.dk.
Paketten Mjølner, der ejes af Øhavsmuseet, er i omkring fem sæsoner blevet brugt til chartersejlads af skonnerten Metas reder, Peter Lehnskjold, Rudkøbing, men nu er kontrakten blevet opsagt af Peter Lehnskjold.
Mjølners sejlads efter en fast sommerfartplan plus charterture fra havnene i blandt andet Rudkøbing og Svendborg stopper derfor i første omgang indtil videre. Det er planen, at Øhavsmuseet i første omgang vil anvende Mjølner til egne formål, for eksempel ved marinarkæologiske undersøgelser.
Ifølge Otto Uldum er det museets plan at forsøge at danne et lav af frivillige til at sejle og vedligeholde det gamle skib, der både kan sejle for sejl, men også er udstyret med glødehovedmotor.
Mjølner blev for 25 år siden givet af den private ejer til Langelands Museum og efterfølgende i løbet af syv år renoveret i Bagenkop. Paketten er bygget på Ring-Andersens værft i Svendborg i 1922 til en reder i Ristinge.
Mjølner vil stadig have fast kajplads ved det historiske pakhus-miljø på Rudkøbing Havn.
Man kan læse mere om det historiske fartøj HER
Kilde: fyens.dk