Molslinjen kontraherer tredje el-hurtigfærge
Molslinjen har bestilt en tredje batteridrevne hurtigfærge til ruten mellem Aarhus og Odden. Det bliver det tasmanske værft Incat der skal bygge færgen - det samme værft som skal bygge de to andre eldrevne hurtigfærger til ruten.
Foto: Molslinjen
”Der vil være indlysende fordele ved at få bygget de tre færger samme sted, og der vil være værdifuld læring undervejs fra første til sidste færge. Og så har det været vigtigt for os at have en stabil og solid leverandør”, siger Kristian Durhuus, CEO i Molslinjen.
Prisen for de 129 meter lange færger og den tilhørende infrastruktur på land løber op i 3,5 mia. kr. Projektet blev forleden tildelt en støtte på 180 mio. kr. fra Investeringsstøttefonden til projektet.
”Vi og vores ejere går foran her og forsøger at vise vejen for en grøn omstilling med teknologi, som for ganske nylig slet ikke var til stede. Den form for innovation er dyr, og det har været afgørende for os at få regeringens opbakning til dette elektriske eventyr”, siger Kristian Durhuus.
De tre færger vil elektrificere hele Molslinjens operation på Kattegat. Planen er at færgerne skal sættes ind efterhånden som de kommer til Danmark. Den første færge skal efter planen ramme dansk farvand i slutningen af 2027, den næste i sommeren 2028, og den tredje i foråret 2029.
-mauh
Fakta om de nye megakatamaraner:
Længde: 129 meter
Bredde: 30,5 meter
1483 passagerer
500 biler
Batteripakke på 45.000 kWh
70.650 hestekræfter
+40 knob
