Molslinjen holder kursen trods nyt navn
Molslinjens omsætning steg med 7,5 procent fra 670,8 millioner kroner i 2015 til 721,3 millioner kroner i 2016. Årets resultat blev forbedret med 44,6 millioner kroner. Det betyder et overskud på 118,9 millioner kroner i 2016 sammenlignet med et overskud på 74,3 millioner kroner i 2015.
Express 1 med sit nye navn.
”Trafikudviklingen over Kattegat har været positiv de seneste fem år, og det viser, at rejsende mellem landsdelene i stigende grad vælger færgen som et naturligt transportalternativ”, udtaler MOLSLINJENS administrerende direktør, Carsten Jensen.
Molslinjen oplever stadig vækst på ruterne over Kattegat. Dermed fortsætter rederiet i 2016 sin solide kurs. Hurtigfærge-rederiet har i 2016 overført 1.178.613 personbiler mod 1.083.773 i 2015. Det er en stigning på 8,8 procent i forhold til året før. Årets resultat svarer til tidligere udmeldte forventninger til resultatet.
I 2017 får Molslinjen plads til endnu flere gæster, når rederiet udvider kapaciteten med op mod 40 procent. Det sker, når rederiets fjerde hurtigfærge, Express 3, indsættes til juni. Med endnu en hurtigfærge i flåden bliver det muligt at tilbyde op mod 30 daglige afgange mellem Jylland og Sjælland.
En af de centrale forklaringer bag væksten er, at det er lykkedes at gøre vandvejen mellem Aarhus og København meget effektiv og økonomisk attraktiv og dermed et godt alternativ til de ofte kø-ramte jyske og fynske motorveje.
I løbet af 2016 er antallet af afgange løbende udvidet med i alt 10,6 procent. Den nye motortrafikvej og den højere fartgrænse på 100 km/t på bilvejen mod Odden Færgehavn har forkortet køretiden mellem Aarhus og Storkøbenhavn med cirka 15 minutter til en samlet rejsetid på cirka to timer.
Rederiet skiftede i sidste måned navnet Mols-Linien ud med Molslinjen, ligesom rederiets store hurtigfærger har skiftet navn fra Katexpress 1 og Katexpress 2 til henholdsvis Express 1 og Express 2. Færgernes navneskifte hænger sammen med, at Molslinjen fra 2018 overtager det færgetrafikken på Bornholm
Kilde: Molslinjen