Mols-Liniens KatExpress 3 tager form
Flere end 300.000 timer er der indtil videre lagt i byggeriet af Mols-Liniens, KatExpress 3, der fra foråret sejler over Kattegat for første gang. Svejsearbejdet på den nye 109 lange superkatamaran foregår på det australske værft, Incat i Tasmanien, Australien.
KatExpress 3, der bliver Mols-Liniens tredje i rækken af superkatamaraner, bliver udstyret med fire topmoderne motorer med hestekræfter svarende til 250 personbiler. Konstruktionen af den enorme færge kræver 9.000 kilometer svejsetråd og over en million kilo aluminium. Hertil kommer 600 kilometer elektriske ledninger – eller nok til at nå fra Danmark til Holland.
Når passagerdækket står færdigt, kan det med sine 2.000 kvadratmeter potentielt rumme 14 parcelhuse – så der bliver god plads til de 1.000 passagerer, den nye færge kan rumme på hver overfart.
Det lette materiale gør skibet til en af verdens hurtigste katamaranfærger med en fart på op til 48 knob, cirka 90 kilometer i timen. I det tempo fosser 21.000 liter vand i sekundet gennem hver af skibets fire jetturbiner. Det er vand nok til at fylde en olympisk svømmehal på 30 sekunder eller 336.000 fadølsglas på et enkelt sekund.
KatExpress 3 er bygget efter Mols-Liniens præcise specifikationer og kommer til at ligne de to søsterskibe, KatExpress 1 og KatExpress 2. Skibsdesignet har gjort det muligt at reducere superkatamaranens brændstofforbrug betydeligt.
Hurtigfærgen går i drift på Kattegat i foråret 2017 og øger Mols-Liniens kapacitet med 40 procent. KatExpress 3 kan medtage op til 411 personbiler, og som sine søstre kan den laste campingvogne, lastbiler og op til seks busser per overfart.
Kilde: Mols-Linien