Modsatrettede meldinger om færgeudbud
Ifølge Danske Færger har Trafikstyrelsen besluttet ikke at gøre brug af det bud, rederiet har afgivet på at drive ruten mellem Bøjden og Fynshav videre fra 1. maj 2014. Samtidig hævder Region Sydjylland, at der ikke er nogen der har budt på overfarten.
Under alle omstændigheder har Trafikstyrelsen besluttet, at udbyde ruten på ny. Men det har Region Sydjylland ikke stor tiltro til.
”Trafikstyrelsens egen analyse viser, at billetprisen ikke kan hæves yderligere. Så når ingen selskaber kunne se en forretning i det første udbud, kan de nok heller ikke se det i anden omgang, hvis ikke betingelserne ændres. Derfor vil vi gerne opfordre Trafikstyrelsen til at gå udbuddet grundigt igennem og forholde sig kritisk til, hvorfor det ikke lykkedes at tiltrække nogen bud i første omgang”, siger regionsrådsformand i Region Syddanmark, Carl Holst, ud fra formodningen om, at ingen rederier har budt ind.
I Danske Færger siger informationschef Annette Timmermann, at Danske Færger sejler videre til maj 2014, og et rederiet også vil byde ind på overfarten næste gang, Trafikstyrelsen sender ruten i udbud.
”Det vil være en katastrofe at miste færgen. Så vi er naturligvis stærkt optaget af at få sikret livlinen mellem de to landsdele. Tænk hvad det vil betyde i øget CO₂-udslip og trængsel, hvis vi alle skal via Lillebælt og motorvej E45 i fremtiden. Det vil være galimatias”, siger borgmester i Faaborg-Midtfyn Kommune, Hans Jørgensen.
Sammen med regionsrådsformand i Region Syddanmark, Carl Holst, og borgmesteren i Sønderborg, Aase Nyegaard, har han skrevet et brev til transportminister Henrik Dam Kristensen, for at få ham til at tage udbuddet op med Trafikstyrelsen.
I brevet opfordres transportministeren til at hæve det statslige tilskud fra de nuværende 7,4 mio. kr. om året til et mere realistisk beløb, som afspejler nutidens brændstofpriser og løn- og driftsomkostninger.
”Færgen er essentiel for pendlere, for forretningsrejsende og for turismen i området. Hvis man lader færgen sejle sin egen sø, afskærer man en vital forbindelseslinje. Vi beder ikke om en ny vej, men om at man undlader at grave veje op og nedlægge broer, som det her svarer til. Uden færgen vil der blive skabt nye yderområder i Danmark”, siger Sønderborgs borgmester Aase Nyegaard.
Redaktionen