Modsatrettede meldinger om færgeudbud

Ifølge Danske Færger har Trafikstyrelsen besluttet ikke at gøre brug af det bud, rederiet har afgivet på at drive ruten mellem Bøjden og Fynshav videre fra 1. maj 2014. Samtidig hævder Region Sydjylland, at der ikke er nogen der har budt på overfarten.

Under alle omstændigheder har Trafikstyrelsen besluttet, at udbyde ruten på ny. Men det har Region Sydjylland ikke stor tiltro til.

”Trafikstyrelsens egen analyse viser, at billetprisen ikke kan hæves yderligere. Så når ingen selskaber kunne se en forretning i det første udbud, kan de nok heller ikke se det i anden omgang, hvis ikke betingelserne ændres. Derfor vil vi gerne opfordre Trafikstyrelsen til at gå udbuddet grundigt igennem og forholde sig kritisk til, hvorfor det ikke lykkedes at tiltrække nogen bud i første omgang”, siger regionsrådsformand i Region Syddanmark, Carl Holst, ud fra formodningen om, at ingen rederier har budt ind.

I Danske Færger siger informationschef Annette Timmermann, at Danske Færger sejler videre til maj 2014, og et rederiet også vil byde ind på overfarten næste gang, Trafikstyrelsen sender ruten i udbud.

”Det vil være en katastrofe at miste færgen. Så vi er naturligvis stærkt optaget af at få sikret livlinen mellem de to landsdele. Tænk hvad det vil betyde i øget CO₂-udslip og trængsel, hvis vi alle skal via Lillebælt og motorvej E45 i fremtiden. Det vil være galimatias”, siger borgmester i Faaborg-Midtfyn Kommune, Hans Jørgensen.

Sammen med regionsrådsformand i Region Syddanmark, Carl Holst, og borgmesteren i Sønderborg, Aase Nyegaard, har han skrevet et brev til transportminister Henrik Dam Kristensen, for at få ham til at tage udbuddet op med Trafikstyrelsen.

I brevet opfordres transportministeren til at hæve det statslige tilskud fra de nuværende 7,4 mio. kr. om året til et mere realistisk beløb, som afspejler nutidens brændstofpriser og løn- og driftsomkostninger.

”Færgen er essentiel for pendlere, for forretningsrejsende og for turismen i området. Hvis man lader færgen sejle sin egen sø, afskærer man en vital forbindelseslinje. Vi beder ikke om en ny vej, men om at man undlader at grave veje op og nedlægge broer, som det her svarer til. Uden færgen vil der blive skabt nye yderområder i Danmark”, siger Sønderborgs borgmester Aase Nyegaard.

Redaktionen

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

27.11.2025Maritimedanmark.dk

ONE Henry Hudson tilbage i havn

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Sarfaq Ittuk får to år mere

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Det går den gale vej med punktligheden

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Maersk vender snart tilbage til Suez-kanalen

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Ny elfærge sejler direkte på værft

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Molslinjen får 180 millioner støttekroner til el-hurtigfærger

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Landets lodser samles i ny lodsforening

25.11.2025Maritimedanmark.dk

Diana Shipping på opkøbstogt i USA

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Job Safety Analysis (AST) (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

At the end of this course, the learner will be able to Identify and assess risks, having the ability to select control measures.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Safety and Hygiene Commission (NOM-019-STPS-2011) (Adaptive) - (afholdes løbende)

Upon completion of the course the delegate will be able to: Summarize the formation of the Joint Safety and Hygiene Commission (CMSH), describe the roles and responsibilities of each member of the CMSH, explain the recommendations to improve the CMSH's operations.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Personal Safety and Social Responsibility (PSSR) - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the required level of knowledge to meet the standards of competence for seafarers Personal Safety and Social Responsibilities (PSSR) as mandated by Table A-VI/1-4 in the STCW Code.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Personal Protective Equipment (PPE) Awareness (Adaptive) - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to help you understand the importance of PPE used in hazardous workplace environments. You will learn about the responsibilities that you and your employer have in relation to PPE, and about suitable types of PPE that can help keep yourself and others safe in the workplace according to OSHA standards.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Personal Protective Equipment (PPE) (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to help you understand the importance of PPE used in hazardous workplace environments. You will learn about the responsibilities that you and your employer have in relation to PPE, and about suitable types of PPE that can help keep yourself and others safe in the workplace.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Passenger Ship Crisis Management and Human Behaviour - STCW Standards - (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the mandatory level of knowledge required for all masters, officers and other crewmembers who are required to manage crisis situations on board passenger ships.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course