MF Samsø opgraderes med nye motorer
MF Samsø skal udstyres med fire nye motorer. De oprindelige Mitsubishi motorer genererer for lidt moment til rigtigt at kunne udnytte de muligheder, som skibets azimuth-thrusterne, (drejbare propeller) ellers skulle give, oplyser Færgens driftschef til Maritime Danmark.
”De nuværende motorer leverer ikke tilstrækkelig moment. Når der lukkes ned for kraften til propellerne og de skal drejes eller måske vendes for få skibet til at bakke, varer det for lang tid, inden der opnås tilstrækkelig effekt. Så nu er det besluttet at udskifte de cirka syv år gamle motorer med nye, med større moment”, siger driftschef hos Færgen, Hans Henrik Simonsen, til Maritime Danmark.
Udskiftningen kommer til at foregå hos Petersen & Sørensens Motorværksted i Svendborg fra medio januar til medio februar næste år. De fire nuværende motorer erstattes med Caterpillar- motorer af typen CAT 3512. Rederiet har haft kontakt til adskillige mulige leverandører, inden Caterpillars løsning blev valgt.
Motorerne skiftes i forbindelse med det sædvanlige årlige værftseftersyn.
Det dog kommer til at tage omkring dobbelt så lang tid som normalt, nemlig cirka fire uger, lidt afhængigt af, hvornår de nye motorer leveres og er færdiginstalleret.
”I den periode, MF Samsø er ude af drift, erstattes den af reservefærgen Ane Læsø, der også bruges som reserve på Sælvig - Hov og Læsø – Frederikshavn. På den led er der et rigtigt godt samarbejde mellem de tre rederier og Samsø Kommune”, siger Hans Henrik Simonsen.
I forbindelse med værftsopholdet vil der ske ændring af fartplanen, da Ane Læsø sejler fra Kolby Kås på Samsø til Kalundborg i stedet for fra Ballen, da færgelejet i Ballen ikke er bygget, så Ane Læsø kan bruge det. Det betyder lidt længere overfartstid.
Ane Læsø har også mindre kapacitet end MF Samsø, men det skulle ikke få nogen reel betydning, da opholdet på værftet sker i den absolutte lavsæson.
Redaktionen.