Medie: Maersk drøfter stor nybygningsordre
A.P. Møller - Maersk har ifølge TradeWinds startet drøftelser med Hyundai Heavy Industries om en nybygningsordre på op til 12 dual-fuel containerskibe i neo-panamaxstørrelsen, der kan sejle på metanol. Skibene er angiveligt 30 pct. dyrere end konventionelt drevne, skriver mediet.
Hverken værftet eller Maersk vil kommentere historien om den potentielle nybygningsordre på de klimavenlige skibe, der ifølge kilder i værftsindustrien formentlig vil være 30 pct. dyrere end konventionelle skibe i neo-panamaxstørrelsen, der koster et sted mellem 135-140 mio. dollar stykket.
Det bringer prisen op på omkring 180 mio. dollar - eller mere end 2 mia. dollar i alt for 12 skibe.
Maersk bekræftede i sidste uge, at rederiet af bestilt et metanol-drevet feederskib på 2.200 teu fra
samme værft, der blev beskrevet som det første af sin slags i industrien. Prisen blev ikke afsløret, men estimeres af eksperter til at ligge på mere end 45 mio. dollar - eller ca. 50 pct. mere end et konventionelt drevet skib i samme størrelse.
Motorerne, der kan drives med metanol, skal udvikles i et samarbejde mellem MAN Energy Solutions og Hyundai Heavy Industries Engine & Machinery Division (HHI-EMD).
Ifølge TradeWinds oplysninger er der dog ikke udsigt til, at den store ordre bliver underskrevet i den nærmeste fremtid, men at parterne sigter mod at have det første skib bygget i 2025.
Kilde: TradeWinds