Medie: CMA CGM parat til historisk bestilling
CMA CGM vil inden for kort tid underskrive bestillinger på op til ni rekordstore 22.000 teu containerskibe. Shanghai Shipbuilding og Hyundai Heavy er de eneste tilbageværnde værfter i konkurrencen om gigantordren, skriver nyhedsmediet Splash.
CMA CGMs Benjamin Franklin er med en kapacitet på 18.000 teu i dag rederiets største.
Ifølge Splash vil kontrakten bliver underskrevet inden for de næste fjorten dage og de rekordstore skibe forventes at blive bygget med LNG dual-fuel motorer.
Hvis ordren bliver gennemført vil den betyde, at CMA CGM lægger lidt mere luft til Cosco i kampen om de øverste pladser på ranglisten over verdens største containerrederier. Her har Cosco´s køb af Orient Overseas Container Line alvorligt truet CMA CGM´s placering som nummer tre på listen efter Maersk Line og MSC, viser Alphaliners oversigt.
Med skibe på 22.000 teu vil CMA CGM overtage rekorden for verdens største containerskib fra OOCL Hong Kong, der kan rumme 21.413 teu.
Men om de megastore containerskibe har en nominel kapacitet på 20 eller 22.000 teu er ifølge Lars Jensen, CEO i Seaintelligence Consulting mere blevet til en “kosmetisk konkurrence” mellem de ledende containerrederier:
“Maksimumskapaciteten er begrænset af havnenes infrastruktur og selvom nogle få havne formentlig er klar til at modtage endnu større skibe, er det realistiske udgangspunkt for mange nu, at den nuværende klasse af mega-skibe ikke vil vokse i kvantespring, men som det ses her med trinvise designforbedringer, der øger kapaciteten en smule,” siger Lars Jensen til Splash.
Kilde: Splash