Massiv vækst i den maritime industri
Danske Maritimes årsrapport viser, at de europæiske skibsværfter i 2014 stormede frem med vækst i nye ordrer på 69 procent, mens de asiatiske værfter tabte terræn. Vækst i skibsbygning og udsigten til fordoblet verdenshandel er godt nyt for den danske maritime industri.
”Europa – og dermed Danmark – vinder terræn, fordi det er specialskibene, som trækker væksten, frem for de mere simple, men store transportskibe. Specialskibe som fiskefartøjer, mandskabsfartøjer til offshore, færger og krydstogtskibe er dyrere pr. bruttoton, fordi de indeholder langt mere specialudstyr, kræver mere knowhow og bliver fremstillet i mindre i serier”, siger Jenny N. Braat, adm. direktør for Danske Maritime.
Trods udsving i oliepriser og løbende usikkerheder om de globale rederiers indkøb af nye skibe og avanceret udstyr tegner fremtiden lys for den danske maritime industris 45.000 ansatte, der udgør 42 procent af de i alt 110.000 beskæftigede i Det Blå Danmark. Det viser tal i Danske Maritimes årsberetning, der offentliggøres på brancheforeningens årsmøde i dag.
Den globale skibsfart forventes i 2030 at transportere dobbelt så meget gods som i dag. Det vælter ind med nye ordrer til europæiske skibsværfter, mens verdens suverænt største skibsbyggernationer, Kina og Sydkorea, har fået mindre at lave. De danske skibsværfter har del i den europæiske vækst, og væksten er også god for den øvrige del af den danske maritime industri, der designer skibe og motorer samt leverer avanceret udstyr og produkter til skibene.
Ifølge Danske Maritimes årsberetning oplevede de europæiske skibsværfter, som også omfatter de danske værfter, i 2014 en stigning på næsten 70 procent i nye ordrer. Hvor de nye ordrer på skibe, som løb ind i 2013, havde en værdi på 11,3 milliarder dollar, var den samlede værdi på nye ordrer, der kom i bøgerne i løbet af 2014, på 19,1 milliarder dollar.
”Transportvæksten, kombineret med markant øgede, skrappe miljøkrav, giver danske virksomheder særligt gode vækstbetingelser, fordi vi netop er specialister i højteknologiske designs og grønne løsninger til både nybygninger og sejlende skibe”, siger Jenny N. Braat.
Der er cirka 1.000 virksomheder relateret til den maritime industri i Danmark. De omsætter for omtrent 88 milliarder kroner årligt og bidrager med en bruttoværditilvækst på næsten 29 milliarder kroner. Det er cirka 30 procent af bruttoværditilvæksten i hele Det Blå Danmark. Danmark er samtidig det land i EU, hvor den maritime produktion pr. indbygger er størst, og danske leverandørvirksomheder står for 7,4 procent af Europas maritime eksport, selv om vi blot står for 4,5 procent af de maritime jobs.
Kilde: Danske Maritime